SBS' producent-partnerskab bedst til de små

Mindre tv-producenter høster mest gavn af SBS TV’s idé om såkaldte 'preferred partners', mener Blu-direktør, men ideen vækker også interesse hos STV.
Cecilie Thorup

SBS TV meldte i slutningen af sidste måned ud, at de ville afprøve en ny samarbejdsmodel med deres produktionsselskaber. Her vil SBS tilknytte omkring 5-6 selskaber, som via et tættere samarbejde bl.a. vil få tidligere indsigt i tv-stationens strategi og fremtidige planer og få mulighed for at byde først ind i program-pitches.

”Historisk set er det ikke en nyhed med de såkaldte preferred partners,” siger Klaus Hansen, formanden for Producentforeningen.

”TV 2 havde en lignende aftale med Nordisk Film i begyndelsen af 90’erne. Aftalen ophørte, fordi den ikke fungerede i længden. Preferred partners ødelægger konkurrenceelementet hos produktionsselskaberne imellem, og resultatet er, at man ikke får lige så gode programmer ud af det,” siger Klaus Hansen.

I modsætning til den daværende aftale mellem TV 2 og Nordisk Film, er SBS-modellen dog ikke en egentlig rammeaftale, der binder SBS TV fast til de udvalgte produktionsselskaber og omvendt. Lige som SBS fortsat gerne vil have programidéer fra produktionsselskaber uden for ”partnerkredsen”, står det produktionsselskaberne frit fo at byde ind med kreative inputs til andre produktionsselskaber.

Hos Blu ser man modellen som en fordel for især de mindre produktionsselskaber.

”Jeg forstår egentlig godt SBS’ initiativ, som vel dybest set afspejler et ønske om at få præsenteret flere nye formater på et tidligere tidspunkt; og altså ikke efter at alt er blevet tygget igennem af TV 2 og TV3. Det kan modellen med preferred partners formentlig bidrage til. Umiddelbart henvender modellen sig mest til de mindre producenter – der følger nogle forpligtelser med at være et stort selskab ejet af en international produktionsgruppe, som gør det svært at arbejde med særlige fortrinsretter. Så det er ikke umiddelbart noget for Blu, men til gengæld mener jeg heller ikke, at det er noget, som vil gå ud over det glimrende samarbejde, vi allerede har med SBS,” siger Kim Ardal, adm. direktør for Blu.

Hos STV, hvor man tidligere har produceret tv-programmer til SBS, som: ”Baronessen flytter ind”, ”Gear og Lir” og ”Model på 1 dag”, synes man, at idéen lyder ganske interessant.

”STV kunne bestemt være interesseret i en sådan position som preferred partner. Jeg synes, at tætte realtioner kan bruges til stor glæde på begge sider – men synes dog at der skal være tilstrækkelig diversitet i bredden af samarbejder også til andre, således at preffered partnership også gør produktionsselskabet til en aktiv partner på længere sigt,” siger adm. direktør for STV, René Szczyrbak, der dog ikke hørt noget fra SBS endnu vedr. et eventuelt tættere samarbejde.

”Men hvis invitationen kommer, vil jeg bestemt være interesseret i at vide mere,” siger René Szczyrbak.

Lektor på Informations- og Medievidenskab på Aarhus Universitet, Hanne Bruun, synes også, det lyder som en god idé.

”Det synes jeg, de skal prøve af, og se om de kan få noget godt ud af. Produktionsselskaberne vil helst pitche til TV 2, da vi her har det mere mainstream og stabile publikum, og ordentlige priser. Der kan de nichekanaler, som f.eks. SBS repræsenterer, godt gå hen og blive lidt glemt,” siger hun.

Hun er dog enig med Klaus Hansen i, at konkurrenceelementet godt kan gå hen og svinde lidt ud. Hun påpeger desuden, at samarbejdsaftalen formentlig kun vil være attraktiv over for de mindre kunder.

Hun tror dog ikke, at denne model for samarbejde vil brede sig.

”Den egner sig mest til nichekanalerne, og jeg forventer ikke, at vi kommer til at se flere danske nichekanaler i fremtiden,” siger hun og uddyber:

”Danmark er simpelthen for småt.”

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også