Krisen har rykket rundt på mediehierarkiet

Beregninger foretaget på baggrund af nye tal fra Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening (DRRB) viser, at krisen har skabt store forskydninger i annoncørernes brug af medier. Det skriver Børsen.
MediaWatch

Beregninger foretaget på baggrund af nye tal fra Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening (DRRB) viser, at krisen har skabt store forskydninger i annoncørernes brug af medier. Det skriver Børsen.

Stort set alle annoncemedier har oplevet fremgang i år i forhold til 2010. Samlet set er reklameforbruget steget med 13 procent til 2,5 mia. kr., hvilket ligner niveauet før krisen. Men ser man på de enkelte mediers styrkeposition, er det få, der er kommet styrket ud af krisen – de elektroniske medier. Internetmedierne, tv og biograf har til sammen øget reklameomsætningen med 12 procent, eller ca. 170 mio. kr., siden 2009, og deres markedsandel er øget fra 57 procent før krisen til hele 66 procent i 2011. Fremgangen er især sket på bekostning af printmedierne, som i første halvdel af 2011 har mistet 28 procent af omsætningen i forhold til samme periode i 2008.

Adm. direktør Ulrik Falkner Thagesen fra mediebureauet Mediacom tror dog ikke, at den positive udvikling varer ved.

”Nettet har stadig fremdrift, og tv lukrerer i modsætning til dagbladene på at have stor efterspørgsel på en begrænset mængde annonceplads, men jeg tror, at væksten vil flade ud i de kommende år. Vi ser i flere lande, heriblandt Norge, at der er en afmatning på vej på internettet, og den tror jeg også kommer til Danmark”.

- CT

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også