Banker: Medier forstærker børskrise
Sensationssøgende overskrifter og negative profetier om den seneste børskrise forværrer svingningerne i økonomien, mener bankanalytikere.
Mens de store, erfarne investorer i mindre grad lader sig påvirke, så har overskrifterne især indflydelse på de små aktionærer, siger Morten Kongshaug, chefanalytiker i Danske Bank, til Politiken.
”Medierne kan ikke skabe en krise eller et opsving. Der skal stærkere kræfter til. Men medierne kan efter min vurdering forstærke trenden, så prisfaldet bliver 5 procent i stedet for 4. Medierne forstærker bølgerne i økonomien,” konkluderer han.
Det er ikke kun småinvestorerne, som mediernes overskrifter om økonomien påvirker; det kan også mærkes på forbrugerne.
”Når man læser tilpas mange negative overskrifter, kan man alligevel godt komme i tvivl om, hvorvidt man nu tør forbruge. Forbrugernes negative forventninger kan påvirke samfundsøkonomien negativt,” siger Bjørn Schwarz, analysechef i Sydbank.
- CT