‘Superligakanal’ får blandet modtagelse

Det bliver dyrt for Superliga-klubberne at starte egen tv-kanal, advarer TV 2 Sport, mens Antenneforeningerne kun er positive over for ideen, hvis den giver prisfald.
MediaWatch

Hvis Superliga-klubberne starter deres egen tv-kanal, skal de ikke regne med, at Antenneforeningerne klapper i hænderne, med mindre det bliver billigere at se tv-fodbold end i dag. Sådan lyder det fra Poul Juul, der er formand for Forenede Danske Antenneanlæg med 310 foreninger og 340.000 tv-tilslutninger.

"Vi bakker op om, at det enten er billigt at se dansk fodbold, fordi alle betaler lidt, eller at det bliver pay per view (betaling per kamp, red.). Om det er klubberne eller nogle andre der har tv-rettighederne til Superligaen må de selv om. Signalet fra os er, at vi gider ikke at betale mere," siger Poul Juul.

Ideen om en “Superliga-kanal” blev lanceret af FCK-direktør Anders Hørsholt i sidste uge i Berlingske. Han kaldte det en "meget spændende tanke selv at distribuere indholdet ud til slutbrugerne".

Udmeldingen kommer i kølvandet på de tilspidsede forhandlinger om tv-rettighederne til Superligaen fra 2012 til 2015, der netop er blevet sendt ud endnu en runde, fordi tv-stationernes bud ikke var højt nok i første omgang.

Dyrt at starte tv-kanal
Den nuværende aftale sidder Canal 9, Viasat og TV 2 Sport på. De har over for B.T. taget relativt roligt imod FCK-direktørens udmelding, og sportschef på TV 2 Sport Lene Uglit-Hansen bekræfter over for Mediawatch, at det ikke er ligetil for Superligaklubberne at lave deres egen tv-kanal.

“Jeg går ud fra, at klubberne har lavet et regnestykke over, hvor meget en sådan tv-kanal skal koste. Hvor mange husstande skal de f.eks. have som kunder for at dække det beløb, de i dag får ind ved salg af rettigheder? Dertil kommer de mange penge, det koster at producere kampene til tv. Dén udgift ligger i dag hos broadcasterne og kommer vel at mærke oven i det beløb, vi betaler for rettighederne," siger Lene Ugilt Hansen og tilføjer:

"Derudover skal tv-kanalen distribueres, så det er afgørende, at FDA (Foreningen af Danske Antenneanlæg, red.), Yousee, Stofa og andre distributører er med på idéen. Kommer kanalen ikke bredt nok ud, kan mange danskere ikke modtage den, og det vil få stor betydning for klubbernes sponsorer, som jo gerne vil eksponseres overfor så mange som muligt,” siger Lene Ugilt Hansen.

I Stofa er man umiddelbart skeptisk over for en ny kanal, hvis den resulterer i prisstigninger, der gør det sværere at afsætte de store tv-pakker til kunderne.

Fodbold-interesse stækkes af høje tv-priser
Ifølge Poul Juul overvurderer Superliga-klubberne danskernes interesse for fodbold.

“I den antenneforening hvor jeg er formand er antallet af medlemmer, der kun har grund-tv-pakken steget fra ti til 20 pct., fordi det bliver for dyrt med de store pakker, og det er langt fra alle kampe der er lige interessante. Jeg foretrækker selv enhver kamp hvor FC Barcelona er med frem for en dansk kamp,” siger Poul Juul.

Han erkender dog, at Superligaen har en særlig appel netop i kraft af, at den rummer de bedste danske hold.

"Ja, der er et marked for det, og det gode ved broadcastmodellen, hvor alle kampe sendes ud til mange husstande er, at hvis prisen er rimelig vil mange gerne give en skærv til det. Men hvis prisen bliver for høj, så vælger man det fra. Der er meget modstand i antenneforeninger mod prisstigninger,” siger Poul Juul.

Rettigheds-pengene skal hentes hjem
I den seneste budrunde kom rettighederne til Superligaen næsten op på 1,1 mia. kr., hvilket formentlig skyldes, at Telenor på det tidspunkt ville ind på det danske tv-marked med fodbolden som løftestang. Derfor håber Poul Juul, at priserne falder efter den nye udbudsrunde.

Selvom Telenor er ude af billedet, vil Lene Uglit-Hansen ikke af den grund vil love, at det bliver billigere at se Superligaen.

”Uanset hvor mange millioner kroner rettighederne kommer til at koste, skal vi have pengene ind igen, og vi sætter naturligvis kanalprisen derefter. Måske kan det blive billigere for slutbrugerne, hvis de kan nøjes med at se kampene på færre kanaler. I den eksisterende tv-aftale er der flere kanaler end nogensinde, der viser kampe fra Superligaen, hvorimod man tidligere kunne se alle kampene på TV3+ og TV 2 Sport”, siger Lene Ugilt Hansen.

Ved sidste udbudsrunde gik den nye Bonnierejede Canal 9 sammen med DR om at vise cirka en tredjedel af kampene for at leve op til penetrationskravene.

Mediawatch arbejder på at få en kommentar fra Yousee og Anders Hørsholt.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også