Steven Spielberg's soldater

Først filmen 'Saving private Ryan' og så 'Band of Brothers' - begge satte høje standarder for production value, der gjorde krigsoptrin langt mere realistiske.
Per Fanefjord Laursen

Denne uges MedieKlip er udvalgt og præsenteret af medieanalytiker Per Fanefjord Laursen

Den Anden Verdenskrig udspiller sig på tv-skærmen næsten hver dag, med dokumentarprogrammer på DR K, DR2 m.fl. I takt med at ny generationer vokser op, og stadig ukendte filmklip, endda i farver, dukker op, er begivenhederne i perioden 1940-45 værd at fortælle igen og igen.

Den dramatiske periode i verdenshistorien har naturligvis også dannet baggrund for utallige tv-dramaserier. En verden i kaos er en uimodståelig kulisse til tv-drama. I denne uges udgave af MedieKlip på MediaWatch gør vi honnør for nogle af de bedste

Band of Brothers
Ud af den succesrige spillefilm ’Saving Private Ryan’ fra 1998, udsprang HBO tv-serien ’Band of Brothers’ fra 2001, der også havde Steven Spielberg som producent. Hovedrolleindehaveren fra ‘Ryan’ filmen, Tom Hanks, var slet ikke færdig med fortællingen om de amerikanske soldaters vej fra Normandiet til Berlin, og sluttede sig til projektet som medproducent.

Historien blev baseret på de rigtige begivenheder, der skete for Easy Company, og en særlig effekt var, at hvert afsnit indledtes med, at de gamle mænd fra virkelighedens Easy Company, talte om deres oplevelser.

De fleste af de 10 afsnit blev rent faktisk optaget i England. Den gamle lufthavn og flyfabrik The Hatfield Aerodrome i Hertfordshire, der også dannede kulisser for Saving Private Ryan, havde al den plads, der skulle bruges, inklusive rummelige gamle flyhangarer, hvor der blev bygget indendørs dekorationer.

Der blev også bygget en slags standard by, som måtte agere 11 forskelige europæiske byer og landbyer i England, Frankrig og Holland.

I lighed med spillefilmen brød tv-serien også nye grænser for krigsscener på film. Nye produktionsformer kom i brug, der i hidtil uset grad fik krigsoptrin til at virke langt mere realistiske, end tidligere set på film og tv.

Næsten hele tiden med et kamera placeret i soldaternes hovedhøjde, og med menneskelignende dummyer, der agerede livagtigt under eksplosioner.

En helt særlig detalje, der fik ny opmærksomhed, var lyd: Råb og skrig, krigstummel og lyden af våbenhåndtering, magasiner og tomme hylstre - og så lyden af kugler, der rammer jord, jern og kroppe.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også