Gratis-apps lønner sig

Spilindustrien har held med at få brugerne til at købe opgraderinger i gratis spil-applikationer. Det kunne medierne lære noget af, skriver branchemedie.
MediaWatch

Magasinudgiverne er blandt de medier, der kræver fuld betaling for alt indhold fra brugere, der vil downloade en magasin-applikation.

Men den strategi giver ikke nødvendigvis flest indtægter på længere sigt, skriver minonline.com og refererer til en opgørelse over de 100 mest indtjenende spil i Apple App Store fra analyseinstituttet Flurry.

Andelen af indtægter fra freemimum-apps - der er gratis at downloade men hvor brugerne kan købe sig til ekstra funktioner i app'en - er steget fra at udgøre 39 pct. i januar til at udgøre 65 pct. af de 100 mest indtjenende apps i juni.

"Det er den mest dominerende forretningsmodel i den mobile app-industri i dag," siger Jefersen Valadares, der står i spidsen for Flurry, ifølge minonline.com.

Successen skyldes, at der ikke er nogen barriere for at downloade en gratis app, og at den derfor ofte har højere download-rater end betalings-apps. Og selvom kun 5-6 procent af dem der downloader gratis spil-apps køber sig til opgraderinger i app'en, kan det være meget lukrativt ud fra tankegangen om, at loyale brugere vil spendere mange penge på opgraderinger, og måske flere end den engangspris for app'en som eksempelvis magasinudgivere kræver.

Virtuelle varer er dog et særligt karakteristika for spilindustrien, der ikke er nemt at overføre til medier, men udgiverne bør stadig tænke i at tilbyde deres brugere muligheder for opgraderinger af redaktionelle apps, skriver minonline.com.

Nordjyske Medier lukkede for nylig sit Ipad-magasin blandt andet med henvisning til, at det er nemmere at få brugerne til købe “virtuelt hø til en virtuel pony“, end det er at kræve penge for kvalitetsjournalistik.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også