Den utænkelige dramaserie - 'Holocaust'

Denne uges MedieKlip er udvalgt og præsenteret af medieanalytiker Per Fanefjord Laursen Den Anden Verdenskrig udspiller sig på tv næsten hver dag, med dokumentarprogrammer på DR2 m.fl. I takt med at ny generationer vokser op, og stadig ukendte filmklip, endda i farver, dukker op, er begivenhederne i perioden 1940-45 værd at fortælle igen og igen.
Per Fanefjord Laursen

Denne uges MedieKlip er udvalgt og præsenteret af medieanalytiker Per Fanefjord Laursen

Den Anden Verdenskrig udspiller sig på tv næsten hver dag, med dokumentarprogrammer på DR2 m.fl. I takt med at ny generationer vokser op, og stadig ukendte filmklip, endda i farver, dukker op, er begivenhederne i perioden 1940-45 værd at fortælle igen og igen.

Den dramatiske periode i verdenshistorien har naturligvis også dannet baggrund for utallige tv-dramaserier. En verden i kaos er og bliver en uimodståelig kulisse til tv-drama. I denne uges udgave af MedieKlip på MediaWatch gør vi honnør for nogle af de bedste.

Miniserien ’Holocaust’
Der blev talt en del om én amerikansk miniserie i 1978, da en tv-serie valgte en af verdenshistoriens mest smertefulde episoder som baggrund.

Tv-serien 'Holocaust' blev produceret til network-tv. De hensyn og tilpasninger betød, at den var en forholdsvis renskuret produktion, emnet taget i betragtning.

Ikke desto var den korte serie banebrydende.

NBC benyttede lejligheden til at afprøve den på daværende tidspunkt nye ‘miniserie strategi’, hvor man sendte serier i blot fire afsnit, fire dage i træk. Et intensivt forløb var gavnligt for gennemslagskraften og til at bygge seertal, havde de amerikanske tv-networks erfaret allerede året før med serien ‘Roots’

Gennemslagskraften kom det svære emne til gode. Lang tid før ’Schindlers List’ trak Holocaust seerne ind til en hjerteskærende, dramatiseret historie om den tysk-jødiske families Weiss’ oplevelser under jødeforfølgelserne - med en ung Meryl Streep i en hovedrolle. Et yngre millionpublikum, hvis viden om emnet allerede den gang var vigende, fik en fornemmelse af den grumme fortid. Serien skabte awareness - også i Tyskland, der ligesom danskerne så serien i 1979.

Kritikken af at den var for tv-agtig og for fersk, fordi den skulle kunne vises på tv, var ikke uberettiget.

NBC tjente oveni købet store reklameindtægter på de mange seere. (den trak en 49 % share) Andre fandt dog, at serien bidrog til at fastholde viden om Holocaust og inspirerede den unge generation til at søge mere viden om historiens realiteter.

Her er intro-sekvensen med den karakteristiske gule grafik, som alle amerikanske tv-serier af uforklarlige årsager betjente sig af i 70’erne.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også