MediaWatch

Bureau-exit koster A-Pressen 2,6 mio.

A-Pressen hører ikke længere til ejerkredsen af reklamebureauet Par No. 1, der for nylig blev reddet fra konkursen af en investorkreds, der ifølge Markedsføring bl.a. tæller "et par Viborg-baserede it-folk med pengekassen i orden".

A-Pressen hører ikke længere til ejerkredsen af reklamebureauet Par No. 1, der for nylig blev reddet fra konkursen af en investorkreds, der ifølge Markedsføring bl.a. tæller "et par Viborg-baserede it-folk med pengekassen i orden".

Efter et langt forår, hvor der blev arbejdet intenst på en rekonstruktion af reklamebureauet, som A-Pressen ejede 30 pct. af, valgte A-Pressen at trække sig, da rekonstruktionen endte med at falde til jorden i juni. Det skyldtes, at investorerne valgte at springe fra, da en direktør fra Par No. 1's Ålborg-afdeling forlod firmaet og indikerede at han ville starte op selv og tage Par No. 1-kunder med i den øvelsen.

"Vi havde arbejdet på en rationaliserings- og rekonstruktionsplan for Par No. 1 siden februar, der bl.a. betød, at vi lukkede Viborg-kontoret og fandt en ny investorkreds. Da de sprang fra i sidste øjeblik, for godt 14 dage siden, synes jeg ikke, at jeg havde mere at bidrage med til selskabet," siger adm. dir. Bjarne Salomonsen, A-Pressen.

Han pointerer, at A-Pressen ville have bevaret sit ejerskab, hvis rekonstruktionen var blevet gennemført som planlagt. Da A-Pressen for nyligt har valgt at skærpe fokus på den publicistiske virksomhed, pegede pilen imidlertid på et exit.

"I april lagde vi i A-Pressens bestyrelse en ny strategi, hvor vi valgte at koncentrere os om publicistisk virksomhed. Vi er traditionelt en publicistisk virksomhed, og det vil vi tilbage til at være nu - med mindre der er åbenlyse synergi-fordele ved at investere i andre virksomheder," siger Bjarne Salomonsen.

Han vurderer, at A-Pressens tab det nylige farvel bliver i størrelsesordenen 2,6 mio. kr.

Det er halvandet år siden, at A-Pressen købte sig ind i Par No. 1 og overtog 30 pct. af bureauet, der samtidig blev fusioneret med A-Pressens reklamebureau Überkant. Dengang skete det for at få flere og mere landsdækkende muskler. I 2010 overtog Par No. 1 imidlertid 51 pct. af bureauet Scanad, der gik konkurs i maj 2011 - og trak resten af Par No. 1 med ned. De nye ejere af Par No. 1, der tæller den samme kreds, der var med i forårets forsøg på at redde hele bureauet fra konkursen, fører ifølge Markedsføring kun reklamebureauet OS i København videre samt Par No. 1 Riga.

- LR

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Seneste nyt

Se flere jobs