Bureau-exit koster A-Pressen 2,6 mio.

A-Pressen hører ikke længere til ejerkredsen af reklamebureauet Par No. 1, der for nylig blev reddet fra konkursen af en investorkreds, der ifølge Markedsføring bl.a. tæller "et par Viborg-baserede it-folk med pengekassen i orden".

A-Pressen hører ikke længere til ejerkredsen af reklamebureauet Par No. 1, der for nylig blev reddet fra konkursen af en investorkreds, der ifølge Markedsføring bl.a. tæller "et par Viborg-baserede it-folk med pengekassen i orden".

Efter et langt forår, hvor der blev arbejdet intenst på en rekonstruktion af reklamebureauet, som A-Pressen ejede 30 pct. af, valgte A-Pressen at trække sig, da rekonstruktionen endte med at falde til jorden i juni. Det skyldtes, at investorerne valgte at springe fra, da en direktør fra Par No. 1's Ålborg-afdeling forlod firmaet og indikerede at han ville starte op selv og tage Par No. 1-kunder med i den øvelsen.

"Vi havde arbejdet på en rationaliserings- og rekonstruktionsplan for Par No. 1 siden februar, der bl.a. betød, at vi lukkede Viborg-kontoret og fandt en ny investorkreds. Da de sprang fra i sidste øjeblik, for godt 14 dage siden, synes jeg ikke, at jeg havde mere at bidrage med til selskabet," siger adm. dir. Bjarne Salomonsen, A-Pressen.

Han pointerer, at A-Pressen ville have bevaret sit ejerskab, hvis rekonstruktionen var blevet gennemført som planlagt. Da A-Pressen for nyligt har valgt at skærpe fokus på den publicistiske virksomhed, pegede pilen imidlertid på et exit.

"I april lagde vi i A-Pressens bestyrelse en ny strategi, hvor vi valgte at koncentrere os om publicistisk virksomhed. Vi er traditionelt en publicistisk virksomhed, og det vil vi tilbage til at være nu - med mindre der er åbenlyse synergi-fordele ved at investere i andre virksomheder," siger Bjarne Salomonsen.

Han vurderer, at A-Pressens tab det nylige farvel bliver i størrelsesordenen 2,6 mio. kr.

Det er halvandet år siden, at A-Pressen købte sig ind i Par No. 1 og overtog 30 pct. af bureauet, der samtidig blev fusioneret med A-Pressens reklamebureau Überkant. Dengang skete det for at få flere og mere landsdækkende muskler. I 2010 overtog Par No. 1 imidlertid 51 pct. af bureauet Scanad, der gik konkurs i maj 2011 - og trak resten af Par No. 1 med ned. De nye ejere af Par No. 1, der tæller den samme kreds, der var med i forårets forsøg på at redde hele bureauet fra konkursen, fører ifølge Markedsføring kun reklamebureauet OS i København videre samt Par No. 1 Riga.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også