Dansk islæt betaler sig for TV 2 Sport

TV 2 Sport og Eurosport er begge rendyrkede sportskanaler og konkurrenter, der regelmæssigt skal bevise over for deres kunder, at de er abonnementspengene værd. Hver kanal skal pleje sit brand og sin værdi for abonnenterne ved at tilbyde udvidet dækning af særlige sportsevents, der også helst skal anspore nye husstande og potentielle kunder til at tage kanalen ind. Begge kanaler har plads til vækst. TV 2 Sport er kun i ca. 55 procent af husstandene, mens Eurosport er i ca. 60 procent.
Per Fanefjord Laursen

TV 2 Sport og Eurosport er begge rendyrkede sportskanaler og konkurrenter, der regelmæssigt skal bevise over for deres kunder, at de er abonnementspengene værd.

Hver kanal skal pleje sit brand og sin værdi for abonnenterne ved at tilbyde udvidet dækning af særlige sportsevents, der også helst skal anspore nye husstande og potentielle kunder til at tage kanalen ind. Begge kanaler har plads til vækst. TV 2 Sport er kun i ca. 55 procent af husstandene, mens Eurosport er i ca. 60 procent.

Der er til gengæld en væsentlig prisforskel på konkurrenterne: TV 2 Sport koster knap 30 kr. om måneden per husstand i abonnement plus moms, mens Eurosport kan fås til ca. en tredjedel af prisen. Men er forskellen på de to kanaler stor nok til at berettige prisforskellen?

Tennis som aktuel slagmark
Tennis er den sportsgren og tv-rettighed, hvor de to tv-kanaler for alvor konfronterer hinanden i kampen om abonnenternes gunst.

TV 2 Sport har profileret sig højt på Wimbledon tennis med Caroline Wozniacki i de senere uger. Ikke desto mindre dækker Eurosport næsten alle de store WTA-turneringer, hvor Caroline Wozniacki også er med samt tre Grand Slams.

”TV 2 Sport havde godt 100.000 seere til tennis, da bølgerne gik højest, hvilket er et flot tal, men det kan sammenlignes med 620.000 seere som peak og knap 300.000 i gennemsnit, da Eurosport viste Wozniackis semifinale mod Zvonareva forrige år ved US Open,” siger kommunikationschef Torsten Christensen, Eurosport.

TV 2 Sports kommunikationschef Bo Andersen fremhæver, at man dækker både store og lidt smallere sportsbegivenheder, danske som internationale.

“Det er dét, der gør os unikke i forhold til alle andre kanaler. I modsætning til for eksempel Eurosport, har TV 2 Sport en lang række vigtige danske sportsbegivenheder i porteføljen. Dertil kommer store internationale rettigheder, og det afspejles naturligvis i abonnementsprisen,” siger Bo Andersen, der minder om at TV 2 Sport faktisk havde et snit på 175.000 til sine kampe med Wozniacki.

Tv-sport en smagssag
OMD’s Trading Director Claes Braagaard mener ikke, at man kan udpege en sportskanal, der tager sig bedst ud. Han vurderer, at de to kanaler hver har et stort og ret forskelligt udbud af rettigheder.

”Jeg tror ikke, at prisen er det afgørende parameter for abonnenter. Det er adgang til lige præcis de events, som man er specielt interesseret i, hvad enten det er sejlsport, tennis eller skiskydning,” siger han.

GroupMs Trading Director Kenneth Brenøe er enig i, at prisniveauer er svære at drage entydige konklusioner ud fra. Sportsinteresser er en smagssag.

”Men TV 2 Sport synes klart mere værd, da kanalen tager udgangspunkt i dansk sport, og sport, som danskerne synes er interessant. De har også interessante internationale rettigheder, men ikke førstevalg til alle de internationale events - og heller ikke til Superligaen.”

Brenøe vurderer, at Eurosport har et internationalt perspektiv og viser mere sport med afsæt i internationale begivenheder, uden fokus på eventuel dansk deltagelse.

”Eurosport er dog rigtig stærk på WTA tennis og har haft stor succes med at vise Caroline Wozniacis kampe, og så er man gode på cykelsporten.”

Prisdifference synes fair
Broadcast Director Jakob Olsen, IUM, ser umiddelbart også TV 2 Sport som en kanal, der tilbuder mere kvalitet - men tager forbehold for, at han ikke er ekspert med detaljeret indsigt i de to kanalers udbud.

“Prisforskellen på de to synes reel nok. Eurosports rettigheder kan ikke være specielt interessante, da Eurosport, på trods af samme penetration som TV 2 sport, ikke har nogen seere af nævneværdig grad – bortset fra når de en enkelt gang imellem rammer en for danskerne attraktiv rettighed. Men derfor kan man godt stille spørgsmålstegn ved, om ca. 29-30 kr om måneden (for TV 2 Sport) er en rimelig pris,” siger han.

Claes Braagaard, OMD, minder dog om, at diskussionen om sportskanalernes brand og indhold, kontra pris er lidt teoretisk. Den enkelte husstand kan i praksis ikke fravælge eller vælge én af sportskanalerne, fordi kanalerne er del af tv-pakker.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også