HuffPost UK i luften

En af den nyere tids største online mediesucceser, Huffington Post, er landet i Europa - klar til at ruske op i det britiske og europæiske mediemarked.

"... vi er begejstrede for at blive en del af jeres blomstrende, innovative mediekultur."

Med den indgangsreplik byder HuffPost-grundlægger, Arianna Huffington, velkommen til den første europæiske udgave af Huffington Post - Huffpost UK.

Dermed er en af de største mediesucceser med rødder i internetalderen kommet til Europa - et medie, der med den græskfødte grundlæggers ord omfavner det bedste fra de nye medier, hurtighed, åbenhed, interaktivitet, og fra de gamle: fakta-tjek, nøjagtighed, fairness og storytelling.

Huffington Post har været og er toneangivende for udviklingen af redaktionelle online medier - som har den nye sociale mediedagsorden indlejret i sin DNA:

"Den eksplosive vækst i online sociale netværk har grundlæggende ændret, hvordan vi forbruger medier. Nyheder og underholdning er ikke længere noget, vi passivt tager ind. Vi engagerer os i nyheder, historier, videoer og slideshows - vi reagerer på dem, føjer til dem, kommenterer og deler dem. Kort sagt er indholdet blevet socialt," skriver Arianna Huffington.

Huffington Post blev grundlagt i 2005 - og blev i februar i år solgt for 315 millioner dollars (godt 1,6 mia. dkk) til den amerikanske internet- og medievirksomhed AOL, der satser på en offensiv ekspansion af det digitale avisbrand. Målet er lancering af Huffinton Post i 12 lande i løbet af i år. Den britiske udgave er den anden uden for USA - avisen findes også i en canadisk udgave, der gik i luften i maj.

HuffPosts europæiske offensiv er måske også en af de væsentlige grunde til at, The Guardian for nylig offentliggjorde en langt mere massiv satsning på den digitale nyhedsformidling. Et træk, som Arianne Huffington også bemærker i sin leder:

"Vi lander midt i en rig og blomstrende mediekultur karakteriseret af stor innovation. The Guardian's beslutning om at styrke sin indsats i forhold til "åben journalistisk" er især spændende," skriver hun.

Om begejstringen for HuffPosts lancering i Storbritannien er lige så stor hos The Guardian og andre britiske dagblade er formentlig mere tvivlsomt.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også