Roskilde: Antallet af akkrediteringer falder

Roskilde Festival 2011 er i fuld gang og en omtrentlig status fredag formiddag lyder på, at cirka 2000 pressefolk deraf 500 fra udlandet er på plads. "Flere vil formentlig tjekke ind, men præcis hvor mange ved vi ikke. Men vi har givet færre akkrediteringer i de senere år. Medierne overvejer en ekstra gang, om de skal betale for akkreditering, " siger Christina Bilde, talskvinde for Roskilde Festival. En akkreditering koster 500 kr. og gives ikke til hvem som helst.
Camilla Mehlsen

Roskilde Festival 2011 er i fuld gang og en omtrentlig status fredag formiddag lyder på, at cirka 2000 pressefolk deraf 500 fra udlandet er på plads.

"Flere vil formentlig tjekke ind, men præcis hvor mange ved vi ikke. Men vi har givet færre akkrediteringer i de senere år. Medierne overvejer en ekstra gang, om de skal betale for akkreditering, " siger Christina Bilde, talskvinde for Roskilde Festival.

En akkreditering koster 500 kr. og gives ikke til hvem som helst.

"Vi spørger ret præcist til, hvad medierne skal bruge akkreditering til og undersøger nøje, hvordan medierne tidligere har dækket Roskilde Festival. Det vigtigste for os er, at det er de rigtige medier - og ikke hvor mange - der dækker Roskilde Festival," siger Christina Bilde, som understreger at Roskilde Festival er mere end musik - derfor får festivallen også mange ansøgninger fra medier, som ikke fortrinsvist kommer for musikkens skyld. (MediaWatch er et eksempel ud af mange).

"Roskilde Festival  er også kultur, oplevelse, mode osv. I år er det frivillighedsår, så der er en del medier, der vil dække det frivillige arbejde.Vi oplever, at vi får flere henvendelse om akkreditering fra særligt tre fronter: Modebloggere og folk der skriver om trends, web-tv-medier og doku-serier og doku-dramaer, dvs. filmfolk, der følger rigtige mennesker på festival - i deres virkelige liv. Det er både kendisser og almindelige mennesker der følges med kamera.
Henvendelserne afspejler generelle tendenser i mediebilledet - og vores akkrediteringer afspejler også mediebilledet generelt," siger Christina Bilde.

Sidste år kom mere end 2000 danske og udenlandske mediefolk gennem akkrediterings-nåleøjet.

CM/ON

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også