DR Medier skal igen stå for markedsføring

På det bebudede fællesmøde i DR Medier her til formiddag præsenterede direktør Gitte Rabøl sine tanker og planer for DR Mediers fremtidige arbejde.

Hun indtog for nylig mediedirektør-posten efter Mikael Kamber, der forlod jobbet i starten af maj efter godt et år på posten.
Per Fanefjord Laursen

På det bebudede fællesmøde i DR Medier her til formiddag præsenterede direktør Gitte Rabøl sine tanker og planer for DR Mediers fremtidige arbejde.

Hun indtog for nylig mediedirektør-posten efter Mikael Kamber, der forlod jobbet i starten af maj efter godt et år på posten.

Tre justeringer
Der sker tre større ændringer i DR Mediers struktur, oplyser Gitte Rabøl til journalisten.dk:

- Markedsføringsafdelingen bliver frem over en underafdeling i DR Medier - markedsføring blev flyttet fra DR Medier til generaldirektørens ansvarsområde i forbindelse med den store omstrukturering i slutningen af 2009.

- Alle programplan-redaktører, der i dag sidder på de enkelte kanaler, skal sidde sammen. Der skal ansættes en programplan-chef.

- Redaktørernes rolle skal skærpes, og de skal i højere grad tænke strategisk.

"Overskriften er, at vi skaber et DR Medier med et samlet, strategisk fokus og større gennemslagskraft. Det bliver understøttet af de tre ændringer," siger Gitte Rabøl til journalisten.dk.

Konkrete eksempler
Hun erkender gerne, at det kan være svært at se forskellen fra hidtil. DR siger, man satser på public service, men det har man altid sagt og gjort. Ifølge Mediawatch-kilder har medarbejderne i DR Medier da også svært ved at identificere det nye i fredagens udmelding.

Der findes dog en hel del konkrete eksplempler på en skarpere public service radio- og tv-programudvikling, som Gitte Rabøl gennemgik med MediaWatch for nogle uger siden.

Når DR Medier lover, man vil skærpe redaktørrollen, skal det forstås på den måde, at DR's nye fokus på strategi også skal skærpes hos redaktørerne. DR skal i højere grad end tidligere tænke public service ind i alle programkoncepter.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også