Guardian forbereder fyringer

I løbet af de næste par år, vil Guardian Media Group, der udgiver avisen The Guardian, foretage "betydelige" nedskæringer i antallet af ansatte i forbindelse med sin "digital first"-strategi, der skal dæmme op for medieselskabets kraftige tab. Det skriver guardian.co.uk.
MediaWatch

I løbet af de næste par år, vil Guardian Media Group, der udgiver avisen The Guardian, foretage "betydelige" nedskæringer i antallet af ansatte i forbindelse med sin "digital first"-strategi, der skal dæmme op for medieselskabets kraftige tab. Det skriver guardian.co.uk.

Og avisens journalister kan tilsyneladende stå først i køen.

"Vi behøver flere udviklere med digitale evner, og vi mister penge, så vi bliver nødt til at reducere omkostningsbasen," sagde Alan Rusbridger, The Guardians chefredaktør, i et radiointerview ifølge guardian.co.uk.

De digitale indtægter skal ifølge Alan Rusbridger fordobles til næsten 850 mio. kr. (100 mio. pund) frem til 2016, fordi pengene fosser ud af medieselskabet, som sidste år tabte 280 mio. kr. (33 mio. pund, red.).

Ifølge en klumme i London Evening Standard af Roy Greenslade, der blogger for guardian.co.uk, er ledelsens udmeldinger udtryk for, at den ønsker at ændre "mindsettet" for ansatte og kommende ansatte i retning af, at selskabets fremtid er digital.

"Det (selskabet, red.) håber at tiltrække en ny type af ansatte, folk med evner inden for digital udvikling, samtidig med at det erkender, at det må reducere det overordnede antal ansatte," skriver Roy Greenslade og tilføjer:

"Det ville være tåbeligt at sige, at en ny udvikler er bedre en ny journalist. Men the Guardian behøver ikke flere journalister lige nu (inklusiv Observer (søndagsudgaven, red.) har den 630 af dem)."

Roy Greenslade er også underviser i journalistik på City University London og anser i modsætning til mange andre kommentatorer Guardians nye strategi for at være nødvendig.

Der er ikke sluppet meget ud om, hvor pengene skal komme fra i Guardians nye digitale strategi, ud over at det ikke bliver via betalingsmure, som avisen har dundret imod. Ifølge Greenslade, handler strategien om at forberede Guardian til en fremtid, hvor papiret ikke længere eksisterer.

"Den store udgift for aviser er i tryk og distribution, i det øjeblik de kun bliver digitale, vil det ændre det økonomiske billede, og GMG's ambition er at have bygget et publikum, og vigtigst af alt, en sikker annoncebase," skriver Roy Greenslade.

I 2005 investerede GMG 100 mio. pund i nye trykpresser til avisens nye Berliner-format og flyttede til nyt hovedkvarter, men selvom de udgifter havde været sparet, ville det ikke have reddet selskabets "broken business model", ifølge Greenslade.

Den amerikanske mediekoncern Gannett, der udgiver 81 aviser, har for nylig offentliggjort, at den fyrer 700 medarbejdere, eller to pct. af den samlede arbejdsstyrke. Det kan læses som en mistillidserklæring til fremtiden for print, skriver poynter.org.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også