A-Pressen i ekstra rødt

Det ligner et katastroferegnskab fra A-Pressen, der kommer ud af 2010 med et minus på lige knap 20 mio. kr. – mod et minus på 4,5 mio. kr. i 2009. Før skat blev underskuddet på 17,2 mio.kr. mod minus fire mio. kr. i 2009.

Det ligner et katastroferegnskab fra A-Pressen, der kommer ud af 2010 med et minus på lige knap 20 mio. kr. – mod et minus på 4,5 mio. kr. i 2009. Før skat blev underskuddet på 17,2 mio.kr. mod minus fire mio. kr. i 2009.

Det er dog en delvist selvforskyldt ”katastrofe”, der er med til at gøre 2010-regnskabet til et af de dårligste på papiret i selskabets nyere historie. En væsentlig del af underskuddet skyldes beslutningen om at ændre skønnet af værdiansættelsen af de virksomheder, A-Pressen er medejer af – herunder nærværende MediaWatch, som A-Pressen ejer 40 pct. af - og det har alene påvirket regnskabet negativt med 12,1 mio. kr. Derudover gik Vermø A/S som bekendt konkurs sidste år og ledelsen efterfølgende politianmeldt og sigtet for bedrageri. A-Pressen ejede 24 procent af selskabet – og det har kostet 4,5 mio. kr.

”Vi har hidtil værdisat vores kapitalandele til indre værdi - dog minimum nul. Det regnskabsskøn har vi ændret nu, så vi ansætter værdien efter vores andel af egenkapitalen i selskabet. Hvis egenkapitalen er negativ i de selskaber, hvor A-Pressen har ansvarlige lån, vil det fremover give et minus hos os,” siger A-Pressens adm. direktør, Bjarne Salomonsen, om den ændrede regnskabspraksis. Til trods for det tocifrede millionminus forbeholder han sig retten til at anlægge en mere positiv vinkel på regnskabet.

”Vi har et resultat før skat på minus 17 mio. kr. De 12 mio. kommer af regnskabsændringen og de fire mio. kr. fra Vermøs konkurs. Når man trækker alt det fra, så har vi et underskud på en halv million før skat, og det er faktisk bedre end sidste år. Man skal også tænke på, at der samtidig er indregnet et underskud på Avisen.dk (som A-Pressen ejer 50 pct. af, red.) på 2,3 mio. kr.,” siger Bjarne Salomonsen.

Ændrede regnskabsskøn eller ej ændrer dog ikke på, at A-Pressens  investeringer for en stor del mangler at give kommercielt pote. Med en egenkapital på 133 mio. kr. i 2010 (mod 153 mio. kr. i 2009) hører A-Pressen dog stadig til blandt de velpolstrede udgivere i Danmark. Og selvom A-pressen vil have mere fokus på konsolidering end investering i år, afviser Bjarne Salomonsen ikke flere opkøb eller investeringer.

”Hvis der dukker interessante muligheder op, så vil vi også fortsat investere. Men vores hovedfokus nu er på at stabilisere økonomien – vi vil gerne vise et overskud af vores investeringer. Driften går faktisk positivt (A-Pressen fik et underskud på to mio. kr. på driften i 2010 mod minus 4,5 mio.kr. i 2009, red.), og det er mest den, vi kigger på, men i forhold til den strategi, vi lagde for fem år siden, så har vi ikke nået vores økonomiske mål, og det er da skuffende. Men det er en konjunkturfølsom branche, og vi har haft en finanskrise, så det er heller ikke så mærkeligt," siger Bjarne Salomonsen, der forventer en investeringer under et kommer til at give et overskud i år.

En af A-Pressens største satsninger var for nylig i vælten, da fagbladet Journalisten skrev, at LO, der ejer 80 procent af A-Pressen, ville trække stikket på Avisen.dk. Historien viste sig at bygge på op til flere misforståelser, men den gav anledning til, at FOA’s formand Dennis Kristensen kritiserede investeringen i Avisen.dk, som han mente ikke havde levet op til forventningerne. En kritik, Dennis Kristensen gentager i dagens udgave af Børsen, hvor han lægger op til selvransagning omkring LO's engagement i mediemarkedet via A-Pressen. Bjarne Salomonsen mener dog, at kritikken er forfejlet.

”Men det er faktisk ikke rigtigt, når Dennis Christensen siger, at Avisen.dk ikke har haft den gennemslagskraft, vi forventede. Avisen.dk har haft dobbelt så meget gennemslagskraft (målt på antal citathistorier, red.) som forventet og dobbelt så mange brugere. Den mangler stadig at bevise sig selv kommercielt, ja, men vi har også lagt en strategi, hvor vi har sagt, at vi bliver nødt til at satse på journalistikken og på at få brugertallene i vejret først,” siger Bjarne Salomonsen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også