"Vi ender nok ikke i sort-hvide franske film på DR1"

Den nye mediedirektør og tidligere DR2-chef  - Gitte Rabøl - er i fuld gang med at tilpasse DR’s programudvikling til den nye strategi - klassisk public service i moderne perspektiv, som omtalt for nylig på MediaWatch.

Efter godt tre uger på posten løfter hun så småt sløret for de konkrete tilpasninger af DR’s tv- og radioprogrammer, som bliver konsekvensen af DR’s nye linje.
Per Fanefjord Laursen

Den nye mediedirektør og tidligere DR2-chef  - Gitte Rabøl - er i fuld gang med at tilpasse DR’s programudvikling til den nye strategi - klassisk public service i moderne perspektiv, som omtalt for nylig på MediaWatch.

Efter godt tre uger på posten løfter hun så småt sløret for de konkrete tilpasninger af DR’s tv- og radioprogrammer, som bliver konsekvensen af DR’s nye linje.

Usvækket DR TV
DR’s kurstilpasning gælder især DR’s brede folkelige medier. På tv er det således på hovedkanalen DR1, man skal holde øje med.

Opgaven, som Gitte Rabøl overtog fra forgængeren Mikael Kamber, er at revitalisere og tilføre lidt flere vitaminer i de brede primetime-programmer, uden at de taber popularitet, så DR1 risikerer at miste folkelig opbakning.

”DR skal være hele landets garant for kvalitets tv. Vi har altid sendt masser af public service, men nu skærper vi definitionen af, hvad der er public service i alle genrer og alle kanaler,” siger hun og understreger, at DR TV's nuværende dækning og share ikke skal ændre sig – hverken op eller ned. Heller ikke hovedkanalens seeropbakning.

Skarpere Aftenshow
'Aftenshowet' er et kerneeksempel på processen, hvor der skal være lidt højere til loftet på DR1. Her markerer den nye vært, Kåre Quist, der kommer fra DR1-magasinet Kontant, mere skarphed og en journalistisk tilgang til indslag i Aftenshowet.

”Men uden at emnerne nødvendigvis ændrer sig meget. Det handler fortsat om vore liv, som ferier, hvad vi spiser, parhold, osv. Men regn med, at en gæst ikke kommer ind i studiet, blot fordi han eller hun er aktuel med en ny bog eller en film. Der skal være en væsentlig historie,” siger hun, og lægger op til større redaktionel afstand til ’Go’aften Danmark’ på TV 2.

Tilpasningen af DR1's linje er en langsom proces, men den nye stil kan allerede fornemmes på skærmen, eksempelvis med ’Gintberg på kanten’, ’Bag Facaden’ og ’Blod, sved og T-shirt’, påpeger hun.

“De er eksempler på DR1-programmer, der er brede, men har en lidt skarpere public service tilgang til vigtige emner,” siger Gitte Rabøl.

Sporløs fortsætter
Seermagneter i millionklassen som ’Sporløs’ og 'Forsvundne Danskere' er primetime-titler på DR1, der har været udnævnt til eksempler på, at balancen tipper mod den rene underholdning.

”Sporløs kører videre, og vi sender 'Forsvundne Danskere’ én sæson mere. Men det skyldes ikke tilpasninger til en ny linje. Men man skal lukke programmer for at åbne op for nye idéer og formater.”

DR1 bevarer således også et bredt underholdningshow hver fredag. Det hedder 'Skjulte Stjerne' i efterået.

Næppe fransk film i primetime
Udvalget af spillefilm i fladen er et andet public service håndtag, som DR1 kunne skrue på, men her forestiller mediedirektøren sig ikke mærkbare ændringer.

”Vi ender nok ikke i sort-hvide franske film på DR1, men vi skal kigge på filmudbuddet fremover. Nu fremgår det jo af den nye public service-kontrakt, at vi også skal underholde, og det gør brede film," siger Gitte Rabøl og minder om, at film indkøbes i store pakker med mange forskellige tilter, som skal vises, når nu der er betalt for dem.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også