“Man kan undre sig over, at så mange har overlevet”

Boligstoffet huserer på alle medieplatforme og der er mindst otte boligmagasiner fra de store bladhuse, som alle ønsker at snuppe læsere og annoncer fra markedslederen. Og det er Bo Bedre med chefredaktør Erik Rimmer i spidsen. Kampen er hård, for mens der har været magasinlukninger inden for de fleste andre segmenter i løbet af de senere år, er boligmagasinerne gået fri.
Tine Brødegaard Hansen

Boligstoffet huserer på alle medieplatforme og der er mindst otte boligmagasiner fra de store bladhuse, som alle ønsker at snuppe læsere og annoncer fra markedslederen. Og det er Bo Bedre med chefredaktør Erik Rimmer i spidsen.

Kampen er hård, for mens der har været magasinlukninger inden for de fleste andre segmenter i løbet af de senere år, er boligmagasinerne gået fri.

“Man kan undre sig over, at så mange magasiner inden for vores felt har overlevet krisen. Vi har det godt, men vi er også markedsledere, det må stadig være svært for nogle af de mindre magasiner, så billigt er det jo heller ikke at udgive et magasin. I forhold til vores sprogområde, er vi jo nok for mange,” siger Erik Rimmer og tilføjer:

“Markededet er crowded, men ville det blive et nemmere liv for mig, hvis to af titlerne var væk? Det tror jeg ikke, man skal jo lave et godt blad alligevel.”

Boligannoncer ikke i vækst
I efteråret fik han endnu en intern konkurrent, da Bonnier Publications lancerede BoligPlus. I forvejen udgiver datterselskabet Benjamin Media BoligMagasinet.

Alligevel kan Erik Rimmer notere sig, at Bo Bedre i februar og marts har snuppet markedsandele fra de andre boligmagasiner ved at øge sit annocesalg med næsten 25 pct. Det er baseret på bruttopriser fra Gallup AdFacts, som ikke tager højde for rabatter, men det sender et klart signal:

“Boligannoncerne er ikke et voksende marked, ellers ville vi ikke kunne tage markedsandele. Men det er stadig op ad bakke. Der er langt til festårene med 148 annoncesider nogle gange. Måske kommer markedet op igen, når folketingsvalget er overstået, for folk har behov for at vide, hvor de står økonomisk, før de begynder at investere, så venter man hellere med det nye badeværelse og maler køkkenet en ekstra gang i stedet,” siger Erik Rimmer.

Jubilæum gavner oplag og annoncer
Trods heftige fald i de senere år, er Bo Bedre stadig det største magasin med et oplag på 75.000.

“Vi har stadig et pænt højt oplag, men toppen af det er jo meget konjunkturfølsomt. Jeg ville ønske, at vi kunne holde 50 års jubilæum hvert år, for det har vi stor gavn af lige nu. Vi kommer ud med et flot oplag til sommer, der igen er stigende,” siger Erik Rimmer, og tilføjer at det blandt andet skyldes øget kampagneaktivitet.

I modsætning til mange af ugebladene på markedet i dag, har magasinerne en kortere levetid, så hvordan har Bo Bedre klaret skærene?

“Jeg tror, at vi er en del af danskernes bolig-dna. Jeg er selv på alder med bladet, og sådan har jeg det selv. Vi har gravet os igennem de seneste 50 års arkiver i forbindelse med jubilæet, og det viser naturligvis ikke hele sandheden om Danmarks udvikling, men man kan se, hvordan boformerne og familielivet har udviklet sig. I dag vil det grå guld for eksempel også have den perfekte bolig. Vi har i det seneste nummer en reportage med et par på 88 år og 84 år, som har bygget et rundt hus til sig selv. Er det ikke fantastisk?”

Magasin med vokseværk
Udover historikken er andelen af mandlige læsere med til at skille Bo Bedre ud. Fordeling i procent mellem mænd/kvinder er på 41/59 ifølge Gallup-tal fra 2009. Det er dog ikke særligt betydningsfuldt i forhold til flertallet af annoncørerne, mener Erik Rimmer.

“Det er jo kvinderne, der bestemmer de fleste boligkøb, men viser vi fem boliger går vi efter nogle, som også har noget til de mandlige læsere. Det handler om, at der er gjort mere ud af det arkitekttegnede hus, eller at der er et mere cool og råt design.”

For at markere jubilæet - og at magasinet fortsat har tænkt sig at følge med tiden - fik det i marts større og bredere format, design samt redaktionelle tilpasninger i form af flere nyheder, boligtilbehør i forskellige prisklasser og råd til, hvordan man ombygger frem for at totalrenovere.

“Det er en dramatisk ting at gøre et magasin større. Det koster jo, fordi det bliver tungere at distribuere. Men det var noget, vi synes var fornuftigt, og som indtil videre har virket godt på læsere og annoncører og har givet noget optur,” siger Erik Rimmer som ikke har hævet annoncepriserne, fordi markedet har “været nede at bide i græsset”.

'Bookazin', blogs og web-tv men ikke Ipad
Andre nyskabelser tæller Bo Bedres særnummer i form af et bookazin (mellemting mellem bog og magasin). Det er et såkaldt oneshot ud over de normale udgivelser. Om satsningen lykkes og bliver gentaget er endnu ikke til at vide, da det først kom i løssalg sidste uge.

Også på nettet er Bo Bedre størst sammenlignet med sine konkurrenter og havde i marts cirka 60.000 brugere, ifølge tal fra FDIM. Web-tv og blogs er kommet til men endnu uden den helt store promoveringsindsats, for den ti mand store redaktion lægger størstedelen af kræfterne i det trykte blad.

På Ipad er det en anden historie. Bonnier har lanceret flest magasintitler til den nye platform i Danmark, men den står Bo Bedre ikke først i køen til.

“Sköna Hem (et af Bonniers svenske boligblade, red.) er på Ipad, men indtil der er en forretningsmodel vi tror på, venter vi. Jeg elsker selv at læse Vanity Fair og aviser på Ipad, som egner sig rigtig godt til det skrevne ord. Men Bo Bedre har flere billeder end lange artikler, så det ligger ikke lige for,” siger Erik Rimmer.

Om Erik Rimmer
Uddannet journalist 1987
Ansat på Danmarks Radios Provinsafdeling 1987
Redaktør på Sparekassestanden 1988-92
Redaktør på Finans 1992-96
Artikelredaktør på Bo Bedre 1996
Chefredaktør på Bo Bedre 2000
I dag publicistisk direktør i Bonnier Publications med ansvar for Bo Bedre, Gør det selv og Penge og Privatøkonomi.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også