Rabøl: DR skal være skarpere - ikke smallere

Public service-vagthund” og “en styrkelse af DR Medier”, sådan udlægger DR’s top udskiftningen af Mikael Kamber med Gitte Rabøl på direktørposten.
MediaWatch

Public service-vagthund” og “en styrkelse af DR Medier”, sådan udlægger DR’s top udskiftningen af Mikael Kamber med Gitte Rabøl på direktørposten.

DR Medier skal stadig sidde på pengekassen, men får derudover en mere strategisk rolle med at sikre public service-forankringen på tværs af DR. Hvordan det konkret vil udmønte sig er dog ikke lige til at gennemskue.

Hvordan vil seerne opdage, at du nu skal være "public service-vagthund"?

“Det, jeg ser som min opgave, er at arbejde for, at vores programmer får større relevans og gennemslagskraft. Min ambition er, at public service kommer til at stå endnu stærkere i mediebilledet - at vi bliver mere markante og dagsordensættende, at vi skaber større betydning for flere. Det skal være modig og markant public service. Og for at sikre det, skal vi vel være lidt vakse ved havelågen."

Hvad bliver din og DR Mediers rolle konkret i forhold til de andre indholdsdirektører - hvor meget må du bestemme?

“DR Medier skal sætte retning og sikre, at rammerne hele tiden er de rigtige. Vi skal inspirere, facilitere og udfordre indholdsområderne og være sparringspartnere. Og endelig skal vi fortsat have fokus på vores brugere. Samarbejdet skal være respektfuldt og ligeværdigt for, at vi kan levere det bedste indhold til danskerne.”

Hvordan adskiller det sig fra DR Mediers tidligere rolle?

“DR Medier har nu fået en helt central og vigtig opgave; nemlig at have særligt fokus på public service og være garant for, at vi i alt det, vi producerer, har ambitionen om at levere modigt og markant indhold og skabe betydning for danskerne. Det samme gælder, når vi definerer kanalprofiler og sætter retning og rammer for indholdsområderne.”

Nu var DR Oplysning lige begyndt at gøre sig gældende - er det ikke svært at skulle kommunikere endnu en organisationsændring?

“Selvfølgelig er det lidt vemodigt. Heldigvis vil de faglige fællesskaber fortsætte - og oven i købet få nye redaktioner at arbejde tæt sammen med. Så på den måde giver justeringen god mening. Oplysningsstrategien er stadig gældende og integreret i DR's strategiske fundament - og det er det allervigtigste for mig. Det samme gælder vores fokus på at skabe større betydning for de unge og levere journalistik med gennemslagskraft.”

Står du for en smallere public service-opfattelse end Mikael Kamber?

“Det må du spørge andre om. Det vigtige for mig er, at vi stadig skal have både brede og smalle tilbud. Det, der ligger i strategien, er, at vi skal være endnu mere bevidste om, hvad det er, vi samler danskerne om. Det er den opgave, jeg skal stå i spidsen for. Hvis DR alene skulle lave smal public service, tror jeg ikke bestyrelsen havde valgt mig. Når vi taler om et skarpere DR, så handler det jo netop om, at vi skal være mere markante - så endnu flere får øje på de tilbud, vi har, og den rolle, vi spiller. Det, der er vigtigt for mig, er, at vi i alle programmer - både de smalle og brede - sikrer, at vi vil nogen noget. At ambitionen er at skabe betydning og sikre relevans."

Gitte Rabøl fremhæver, at hun som direktør for DR Oplysning har været ansvarlig for et område i DR, der både rummer brede formater som P3, 'Kontant' og 'Aftenshowet' på DR1 og programmer med en “smallere appel” som 'Orientering 'på P1, 'Læsegruppen Sundholm' på DR2 og 'Detektor' på P1.

I produktionsmiljøet frygter man ikke desto mindre, at DR er på vej tilbage til en tid, hvor medarbejdernes smag var mere styrende for programproduktionen end seernes behov, som Klaus Hansen, direktør for Producentforeningen skrev i en kommentar på Mediawatch.

“Jeg kan berolige Klaus Hansen. DR fastholder styringssløjfen, hvor DR Medier sætter retningen og rammerne for produktionen af DR’s indhold. Og mit fokus er at sætte barren højt inden for alle genrer, så seerne og lytterne får de bedst mulige programmer. Reelt mener jeg, der er tale om en styrkelse af DR Medier, ikke en svækkelse,” slutter Gitte Rabøl og bakker dermed sin generaldirektør op i sin udlægning af DR Mediers nye rolle.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også