Bro og Knudsen: Oplagstal mister kursværdi

Det giver mindre og mindre mening, at måle dagbladenes styrke, værdi og succes på oplagstal som det primære, mener professor og leder af Center for Journalistik på Syddansk Universitet, Peter Bro.

Det giver mindre og mindre mening, at måle dagbladenes styrke, værdi og succes på oplagstal som det primære, mener professor og leder af Center for Journalistik på Syddansk Universitet, Peter Bro.

"På længere sigt vil vi se, at medierne også må regne i andet end oplag, eksempelvis loyalitet. Hvor meget kan man trække penge ud af kunderne på andre måder? Er det via en vinklub eller en regional tv station? Når oplagstallene falder, opstår der nye platforme, og det vil medføre et behov for at måle anderledes," siger han i dagens udgave af Berlingske Business.

Her er koncernchef Lisbeth Knudsen, Berlingske Media, inde på samme pointe - der bliver større og større behov for at vurdere dagbladenes forretning på andre parametre også.

"Jeg tror, at vi på et tidspunkt bliver nødt til at gøre op med den form for oplagsregistrering, som vi har i dag og i stedet tage fat på en helt anden måde at gøre tingene op på, som afspejler, at vi i dag er mediebrands og ikke papir-avis-brands, og at vi har mange forskellige platforme at udkomme på," siger hun.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også