MediaWatch

Rørbye Rønn: DR Medier er styrket

Mandagens ændringer i DR's organisation, der slankede direktionen med to direktører og indsatte Gitte Rabøl som ny public service-gatekeeper i toppen af DR Medier i stedet for Mikael Kamber, er ikke en nedgradering af DR Medier - snarere et comeback, siger generaldirektør Maria Rørbye Rønn.

Mandagens ændringer i DR's organisation, der slankede direktionen med to direktører og indsatte Gitte Rabøl som ny public service-gatekeeper i toppen af DR Medier i stedet for Mikael Kamber, er ikke en nedgradering af DR Medier - snarere et comeback, siger generaldirektør Maria Rørbye Rønn.

DR Medier sidder populært sagt stadig på pengekassen til DR's indholdsproduktion, og DR Medier skal også stadig have fokus på markedet og brugerne, men med gårsdagens øvelse er det gjort klart, at DR Medier også spiller en afgørende rolle, når rammerne for DR's public service defineres.

"Hele strategien handler om at få et skarpt DR, og der kan man sige, at DR Mediers rolle er blevet genbekræftet. Vi skal have et stærkt DR Medier, der er garant for public service-indholdet, og som har det strategiske fokus på tværs af DR's kanaler. Det har ikke været tydeliggjort før, at DR Medier er garant for at tænke public service-indholdet ind. Det er det nu," siger Maria Rørbye Rønn.

I går udtalte bestyrelsesformand Michael Christiansen, at DR Medier ikke skulle "have rollen som chefredaktion for alle DR-programmer" – det handler om at have respekt for hinandens roller, siger Maria Rørbye Rønn.

"DR's produktioner starter og slutter i DR Medier, men DR Medier skal ikke for langt ned i de enkelte programmer," siger hun.

På spørgsmålet om, hvordan DR vil sikre, at DR Medier ikke sidder med i redigeringsrummene, lyder svaret, at det drejer sig om at etablere de rigtige arbejdsgange og processer, der understøtter det.

"Det handler om, at alle bliver helt skarpe på, hvad rollefordelingen er, og at alle respekterer den rollefordeling. Det blev slået an med omstruktureringen i 2009, men det har ikke været forankret godt nok," siger Maria Rørbye Rønn, der understreger, at det er en justering af organisationen, der er sket - ikke en ny organisationsstruktur, der er indført.

"Nu er det tydeliggjort, at DR Medier har den strategiske rolle, og det er i sig selv en styrkelse af den funktion. Vi bygger oven på det fundament, der blev skabt med omstruktureringen i 2009 - for det er også min rolle, at sørge for at ændre på tingene, hvis der er ting, der ikke fungerer optimalt."" siger Maria Rørbye Rønn, der afviser, at DR Medier fremover ikke længere skal tænke i markedet og brugerne.

"DR Medier har det professionelle ansvar for at have fokus på DR's brugere og på markedet. Hvis ikke vi har viden om brugerne og markedet, og hvis ingen lytter eller ser DR's programmer, så løser vi ikke vores opgave. Vi skal ikke tilbage til 70erne, hvor indholdsproduktionen lukkede sig om sig selv," siger hun.

Samtidig betyder de to mand mindre i DR's direktion - afgående mediedirektør Mikael Kamper og direktør for kommunikation og markedsføring Thomas Hertz - at DR får større ledelsesmæssig "smidighed".

"DR's direktion er blevet to direktører færre, og det betyder noget for den handlekraft og smidighed, den har. Den er blevet markant slanket, og det er et vigtigt greb."

Hvorfor sker det nu?

"Justeringen ligger i forlængelse af, at vi har fået godkendt vores strategier og skal have den organisation, der understøtter strategien optimalt."

Mange tolker det som om, at det nu er "TV 2-ånden", der er blevet luftet ud i DR - er det rigtigt?

"Jeg vil ikke kommentere på andres udlægninger, men jeg synes, det afgørende er, at vi nu får et skarpere DR med et stærkt public service-fokus."

Hvordan vil lyttere og seere opleve det?

"Forhåbentlig vil de opleve det ved, at der er en række væsentlige programmer med en skærpet profil. Drama er et godt eksempel, synes jeg. DR Drama rammer bredt og har mange seere, men har samtidig mange lag, der berører væsentlige og aktuelle samfundsemner. DR skal producere moderne vital public sevice. Public service er ikke noget gammeldags og kedeligt, det skal være moderne, meningsfuldt og med kant."

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelse i Ekstra Bladets ledelse, Podimo henter trecifret millionbeløb og Zentropa-chef frygter "international leverpostej" i dansk fiktiion er nogle af de vinde, der har blæst og formet det danske medielandskab i denne uge. Få dit overblik her.

Seneste nyt

Se flere jobs