MediaCast: Medieinnovation - sådan

  “The Telegraph fandt ud af, at de, der læser The Telegraph, interesserer sig ekstremt meget for haver. Så lavede de Telegraph Garden Shop, som er en haveforretning ligesom en normal forretning, men der er også et magasin og en avis, der handler om nyheder inden for haver (...) De har opbygget en forretning omkring det.”

 

“The Telegraph fandt ud af, at de, der læser The Telegraph, interesserer sig ekstremt meget for haver. Så lavede de Telegraph Garden Shop, som er en haveforretning ligesom en normal forretning, men der er også et magasin og en avis, der handler om nyheder inden for haver (...) De har opbygget en forretning omkring det.”

“Der kommer flere og flere eksempler på, at det brand og den identitet, man har som et medie, bruger man til at udvikle det til et større univers, ikke bare for at tjene penge, men også for at gøre det til et mere interessant, skarpt og distinkt univers for de mennesker, man har adgang til.”

- Mikkel B. Rasmussen (foto), partner i konsulentvirksomheden ReD Associates.

Behovet for forretningsudvikling i medierne er til at få øje på, men hvordan skal medier tænke nyt?

Ugens gæst i MediaCast er Mikkel B. Rasmussen, partner i konsulentvirksomheden Red Associates, som rådgiver om innovation, vækst og kundeindsigt og bl.a. har rådgivet internationale mediehuse som Egmont og Sanoma.

Når Mikkel B. Rasmusssen arbejder med innovation i mediebranchen, tager det afsæt i brugernes liv.

Stadig flere mediehuse går efter at få indsigt i deres brugere, og nogle medier som for eksempel New York Times, The Daily Telegraph, The Guardian og Bonnier har alle en R&D-afdeling, der arbejder systematisk med forskning og udvikling. Når The Daily Telegraph udvikler en haveshop, og når The Guardian opfinder nye live-kommentarer til politiske debatter, og når Disney laver digitale bøger, er det alle eksempler på systematisk innovation.

I MediaCast punkterer Mikkel B. Rasmusssen de største myter om menneskers medieforbrug og om innovation, og han fortæller, hvorfor de danske medier ikke er gode nok til at arbejde med forretningsudvikling.

- MW
 

Download som MP3 her.

Hent MediaCast som RSS feed og podcast:

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også