Tv-producenter får TV 2-nej til product placement-penge

Efter et møde mellem tv-producenter og TV 2's programledelse om product placement, neddrosler Producentforeningen nu sine forventninger til området som ny indtægtskilde. TV 2 fik tilladelsen til at udbyde betalt product placement fra den 1. januar som en udløber af det nye medieforlig
Per Fanefjord Laursen

Efter et møde mellem tv-producenter og TV 2's programledelse om product placement, neddrosler Producentforeningen nu sine forventninger til området som ny indtægtskilde.

TV 2 fik tilladelsen til at udbyde betalt product placement fra den 1. januar som en udløber af det nye medieforlig

Producentforeningens medlemmer og direktør Klaus Hansen (foto) havde sat næsen op efter at deltage i salget af product placement og samtidig direkte kunne få del i indtægterne. Logikken er bl.a., at tv-producenter nødvendigvis bliver inddraget i håndteringen af product placement, allerede når et program er i planlægningsfasen.

“Der var nogle gode muligheder i det for at skabe en bedre økonomi, også for tv-producenterne, og dem tror jeg, vi er ved at forspilde nu med TV 2’s tilgang til det,” siger Klaus Hansen og uddyber:

“TV 2 lægger op til, at alle indtægterne fra produktplacering skal tilfalde dem, og så er der ikke noget incitament i det for producenterne. Producenterne kunne ellers have været brugt til at afsøge markedet for produktplacering, og det ville give ordningen en masse ‘ambassadører’,” siger Klaus Hansen, der ville have forståelse for, at TV 2 var tilbageholdende ud fra et redaktionelt synspunkt, men det ærgrer ham, at TV 2 ikke er mere samarbejdsvillig over for producenterne.

“Det er da irriterende at have arbejdet med det her i syv-otte år for, at vi så kan konkludere, at der ikke er økonomi i produktplacering for producenterne.”

Strøm: Det er vores bord
Procentforeningens skuffelse bider dog ikke på TV 2's programledelse. Programdirektør Palle Strøm foretrækker, det han kalder en ’gør-det-du-er-bedst-til’ situation. Det vil sige, at det bør være TV 2's kommercielle afdeling, der tager tetên og fører dialogen med annoncørerne - ikke TV 2's leverandører, producenterne.

“Det er i sidste ende bedst for begge parter, hvis TV 2 arbejder på produkt placering med vores mangeårige kontakt til annoncører og mediebureauerne, og producenterne primært koncentrerer sig om indholdet. TV 2's tilgang er, at vi tjener penge for at lave tv. Det gælder også omkring produkt placering, så vi vil da til enhver tid forsøge at styrke programvirksomheden ude i miljøet."

TV 2's fokus i 2011 er at opbygge nogle product placement-cases det næste år. Første punkt er at få afklaret, om arbejdsindsatsen overhovedet står mål med indtjeningen fra product placement-projekter, lød det fra Palle Strøms kollega - programchef Keld Reinicke - i sidste uge.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også