"Vi manglede én, der kunne udvikle"

I går kom det frem, at rollefordelingen i Aller Medias direktion ændres fremover. Per Ingdal overtager ansvaret for magasinudgivelserne i huset ud over ugebladene, og den nu tidligere magasindirektør, Pernille Aalund, bliver ny direktør for forretningsudvikling - det fortæller hun om her. Hvorfor skifter du job i Aller Media?
Tine Brødegaard Hansen

I går kom det frem, at rollefordelingen i Aller Medias direktion ændres fremover. Per Ingdal overtager ansvaret for magasinudgivelserne i huset ud over ugebladene, og den nu tidligere magasindirektør, Pernille Aalund, bliver ny direktør for forretningsudvikling - det fortæller hun om her.

Hvorfor skifter du job i Aller Media?

"I det sidste år har jeg i højere og højere grad varetaget de opgaver, der ligger i min nye stilling. Og vi skal have mere fokus på udvikling i Aller fremover. Eksempelvis har vi i indeværende år lanceret Isabellas i Norge, er på vej til Sverige og har indledt et samarbejde med Finland. Vi skal også se på muligheden for at få udvalgte, nordiske magasiner til Danmark. I Aller har vi ikke haft en direktør for udvikling, det har ligget i de enkelte afdelinger, men vi manglede én, der kunne udvikle samt varetage henvendelser og idéer fra udenlandske mediehuse, samarbejdspartnere og vores medarbejdere, så rollen er opstået af sig selv."

Fremover står Per Ingdal for alle udgivelser af både ugeblade og magasiner, mens Jesper Ulsø som kommerciel direktør står for annonce, marketing, bladsalg og det digitale område. Pernille Aalund kommer i sin nye stilling som direktør for forretningsudvikling til at være på organisatorisk niveau med de to.

Gjorde du ikke i forvejen mange af de ting, du skal i din nye stilling?

"Jo, men det har hovedsagligt været inden for min egen "magasin-søjle". Nu skal jeg arbejde mere på tværs af hele koncernen. Da jeg kørte Primetime Kvinder-agendaen i tre måneder i efteråret var det et fuldtidsjob, som gjorde, at Per og Jesper måtte varetage store dele af mine arbejdsområder."

Tænke nye forretninger
Samlet set har magasinerne været præget af kraftigt faldende læsertal i de seneste målinger. Er det nu nødvendigt med en direktør som kan skære mere til frem for at sætte nye ting i gang?

"Vi leverede flot over budget i sidste regnskabsår. I de fire år, jeg har haft opgaven med magasinerne, har vi skåret til, og har lukket og solgt flere titler. Nu står vi med en sund forretning, som skal drives videre. Derfor frigør vi i stedet min energi til at tænke i nye forretninger."

Hvor meget kan du sætte igennem på eget initiativ?

"Alt skal afstemmes med den øvrige direktion. Idéer og projekter diskuteres med mine kollegaer og indstilles til en samlet direktion. Så beslutter vi i fællesskab, om det er den vej, vi skal gå, og så kan jeg drive det. Sådan har vi altid arbejdet, og det var også tilfældet med Primetime-agendaen. Jeg er ikke et fritgående missil."
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også