MediaCast: Seniorer som det nye sort

“Det nye er, at fordi man bliver 60, er det ikke kun, fordi man vil høre om rejser til Toscana, efterløn, golf, rødvin og ting, man skal gøre, inden man dør. Pointen er netop, at når man er 60, er man stadig lige så voksen, ung, interesseret i alle mulige ting som alle mulige andre. Jeg tror egentlig ikke, vi skal skabe et særligt marginaliseret udtryk og programmer, der henvender sig til folk over 50. Det nye er, at man ikke føler, man er i sit livs efterår, når man er over 60.”

“Det nye er, at fordi man bliver 60, er det ikke kun, fordi man vil høre om rejser til Toscana, efterløn, golf, rødvin og ting, man skal gøre, inden man dør. Pointen er netop, at når man er 60, er man stadig lige så voksen, ung, interesseret i alle mulige ting som alle mulige andre. Jeg tror egentlig ikke, vi skal skabe et særligt marginaliseret udtryk og programmer, der henvender sig til folk over 50. Det nye er, at man ikke føler, man er i sit livs efterår, når man er over 60.”

- Palle Strøm, programdirektør, TV 2

Gamle. Ældre. Seniorer. Det grå guld. Den tredje alder. Uanset hvad de hedder, bliver der stadig flere 60+’ere, og de har mere tid og flere penge end nogensinde før. Men de er en overset målgruppe, for medierne og annoncørerne jagter de unge, som der bliver stadig færre af. Men måske er der ændringer på vej - i hvert fald hævede TV 2 Salg den kommercielle målgruppefra 21-50 til 20-60 år samtidig med at der satses mere på TV 2 Charlie.

Det fortæller TV 2’s programdirektør, Palle Strøm, mere om i denne uges podcast med Camilla Mehlsen, hvor han også fortæller om, hvorfor man ser et stort seerpotentiale i tv-kanalen til de "rigtigt voksne".

I programmet kan du også høre Karin Dahl Hansen, redaktør på Kristeligt Dagblad, fortælle om dagbladets seniorsatsning, der bl.a. har sin baggrund i, at knap 60 pct. af Kristeligt Dagblads læsere er over 60 år.

Så er seniorer det nye kommercielle sort? Lyt med og få et bud på svaret i ugens MediaCast.

Download MP3.

Hent MediaCast som RSS feed og podcast

Hør også de seneste ugers øvrige MediaCast: Jagten på generation Facebook med Mikael Kamber, DR, Medier på botox med Frederik Preisler, Mensch, Personlighed er den nye x-faktor med Per Mikael Jensen, Metro Int., og Excel-chef eller excentriker? med DR2's Arne Notkin.

- MediaWatch

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også