TV3 digitaliserer product placement

TV3 tilbyder om kort tid annoncørerne 'virtuel product placement’, hvor logos og produkter indsættes digitalt i postproduktionen af programmerne.
Per Fanefjord Laursen

TV3 udbyder om få uger sine kunder virtuel product placement, der er det nyeste inden for branded entertainment, hvor annoncørens produkter indsættes digitalt i programmerne - og i modsætning til traditionel product placement kan indsættes, efter programmet er produceret.

TV3, der er underlagt britiske reklameregler, har netop fået tilladelse til tage penge for produktplaceringer - både i traditionel form og digitaliseret product placement, som vil få premiere på skærmen i efterårssæsonen.

“Vi har endnu ikke besluttet præcis, hvilke af efterårets egenproduktioner der udbydes digitale placeringer i. Når vi ved det, bliver placeringerne udbudt til markedet som en del af vores program partnerskaber. Placeringerne bliver inden da afstemt med vores programafdeling,” siger kontaktchef Carsten Ellemo, TV3 Creative Sales.

TV3 varmer dog markedet op til den nye Product Placement, der blev officielt præsenteret for annoncemarkedet på et seminar i går.

Man udbyder kun egenproduktioner, hvor man har fuld kontrol over rettighederne, og kan lave visuelle ændringer i indholdet.

‘A natural fit’
For at lancere virtuel product placement i Danmark, har TV3 indledt samarbejde med den britiske virksomhed MirriAd, der ved hjælp af digital teknologi specialiserer sig i at indsætte logos, faktiske produkter, m.m. i eksisterende programindhold.

Virtuel product placement sætter således tv-stationen i stand til at tilbyde annoncøren tilstedeværelse i et færdigt tv-program.

“Virtuel Product placement er så at sige ‘a natural fit’ for tv og annoncør. Altså, at produkter kan optræde naturligt i programindhold, uden at seerne opfatter det som en afbrydelse, og uden at producenten oplever, at der afkræves en redaktionel indflydelse på indholdet,” siger CEO Mark Popkiewicz, MirriAd.

“Produkter kan digitalt indsættes mange steder i et program- og handlingsforløb og imødekomme kundens ønsker om målgruppe, locations eller måske tilknytning til en udvalgt person i programmet.”

Der er utallige muligheder, men i England er der set eksempler på, at alle slags skilte, plakater eller en tv-skærm, der optræder naturligt i programmet, får indsat sponsors logo. Eller at sponsors produkt indsættes i en scene efter produktionen, f.eks. et morgenmadsprodukt på køkkenbordet.

Ikke bankydelser
Danske Banks koncernmarketingdirektør Joachim Rubow ser ikke umiddelbart de store anvendelsesmuligheder, men det skyldes, at han udbyder finansielle ydelser.

“Som stor bank efterspørger vi ikke den slags awareness, som product placement kan skaffe. Plakatsøljer er ikke relevant. Vi er interesseret i at vise vore services og produkter i konkrete situationer,” siger gigant-annoncøren, der er godt tilfreds med sit almindelige sponsorat af TV3's ‘Luksusfælden’.

Derimod kan tv-producenter godt få øje på fordele ved virtuel product placement, der måske kan tilføre mere frihed i produktionsprocessen ude på settet. Eksempelvis under en stor dramaproduktion som '2900 Happiness', som opererede med product placement under meget høje krav til produktionshastigheden, kan digitaliseringen lette processen, spår kreativ direktør Peter Hansen, Nordisk Film TV.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også