Regeringsskifte kan koste TV 2 product placement

Hvis en ny regering flytter ind i ministerierne efter valget, kommer der en genforhandling af medieaftalen fra 2010, hvor flere ting skal justeres, bebudede Mogens Jensen i torsdag.
Per Fanefjord Lausen

Hvis en ny regering flytter ind i ministerierne efter valget, kommer der en genforhandling af medieaftalen fra 2010, hvor flere ting skal justeres, bebudede Mogens Jensen i torsdag.

Blandt ændringerne kan forudses justeringer i public service-kontraktens ordlyd og afskaffelse af de reklameliberaliseringer som f.eks. product placement, der er indført, oplyser Mogens Jensen, der bl.a. har lovet Mediawatch, at man vil genindsætte ordene, at ’DR skal fremme integrationen’. Det skal tilbage i public service-kontrakten.

Det fælles 2010-udspil fra Socialdemokrater, Radikale, SF og Enhedslisten er lige nu det bedste bud på, hvad mediebranchen ellers skal regne med efter et muligt magtskifte, bekræfter Mogens Jensen. Der findes ikke et nyt, samlet 2011 udspil.

Ifølge S-ordføreren er udgangspunktet, at medieaftalen bliver tilpasset efter det fælles medieudspil, som oppositionen udsendte i april 2010, før medieforhandlingerne endte med et smalt forlig.

Mediebranche vil mærke forskel 
MediaWatchs gennemgang af hovedpunkterne i oppositionens udspil fra 2010 viser, at en genforhandling med stor sandsynlighed vil kunne mærkes hos både DR og kommercielt tv:

DR’s Public service-kontrakt blev hen over jul forfattet til en ny tekst. Den vil oppositionen tilpasse, så den efter oppositionens opfattelse, reelt fremmer mindre detailregulering: Public service-kontrakterne skal udstikke de overordnede linjer for DR’s virke, hvorimod den mere konkrete implementering overlades til bestyrelsen og direktionen.

Det er sandsynligt, at oppositionen i den forbindelse aflyser alle planer om at indføre rigtige værdi- og markedstest af DR nye initiativer.

Kommerciel modvind 
Der er rimeligvis også opbakning til at lægge nyt pres på TV3 og SBS samt britiske og EU myndigheder for at få kanalerne til at følge dansk reklamelov.  

Oppositionen vil uden tvivl omlægge Public Service Puljen, så tv-stationer, der ikke overholder de danske reklameregler, ikke kan modtage støtte fra puljen.

Det mest sandsynlige er også, at en ny regering vil aflyse TV 2's nye tilladelse til at anvende product placement.

Det er ikke helt klart, hvor hårdt opposition kan og vil sætte ind for at sikre at vigtige fodboldkampe udelukkende sendes på DR1 og TV 2. Intensionen er at forsøge at påvirke politiske og markedsmæssige mekanismer, således at begivenhederne sendes på tv-kanaler, "der kan ses af flest muligt".

Radio: FM4-løbet er kørt
En ny regering vil genoptage debatten af et FM-sluk under nye forhandlinger. Oppositionspartierne ønsker, at det analoge FM-sendenet erstattes af ny en digital sendeplatform, og at en beslutning om et sluk af FM-båndet tages i forligsperioden.

Oppositionen ønskede også, at FM4 blev genudbudt med nye krav, hvor DR selv kunne byde, men det ønske kan kun efterkommes, hvis regeringen taber et valg inden næste uge, hvor FM4 tildeles til Berlingske People A/S.

Også fælles fodslag - trods alt
En medie-genforhandling behøver ikke ende i sure miner. Trods stor uenighed på visse områder, er oppositionen mere eller mindre enige med regeringens gældende medieforlig på ganske mange andre punkter.

Det gælder f.eks. fokus på frit valg af kanaler og mere frit udbydervalg. Tv-udbydere skal pålægges at give kunderne fri mulighed for at vælge enkeltkanaler. Og der skal nedsættes et udvalg, som skal undersøge mulighederne for mere frit udbydervalg.

’TV 2 regionerne skal på sigt have en fælles tv-kanal’, skrev oppositionen i 2010. Det får regionerne rent faktisk i januar 2012.

Mange ting er i gang
Det fremgår allerede i public service-tilladelsen, at DR bør opprioritere nyheder, drama og dansk musik, som også er oppositionens målsætning.

Oppositionen ønskede, at der nedsættes et hurtigt arbejdende udvalg, der skal komme med en indstilling om fremtidens digitale radioplatform i Danmark. Den proces er i gang, og tre løsninger fremlægges efter sommerferien.

Det gældende medieaftale stiller krav om en øget brugerinvolvering og brugerlydhørhed hos DR og TV 2, hvilket oppositionen er enig i.
 Man ønsker, at der oprettes et nyt, uafhængigt og højprofileret ”Programforum” for DR, som kan være talerør for seerne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også