Næsten 1,5 mio. danskere lytter til en eller anden form for digital radio i løbet af en uge, viser en opgørelse fra DR Medieforskning.
Digital lytning vil sige, at man har benyttet en DAB-radio, mobilen eller DR’s netradio. Kommerciel radio opdeler ikke sine lyttertal i platforme.
"Det svarer til godt 36 pct. af alle, der hører radio hver uge," forklarer medieforsker Dennis Christensen fra DR Medieforskning.
Han oplyser, at den digitale lytning er i vækst. I 2009 var det i gennemsnit 1,2 millioner danskere, der hørte digital radio, hvilket nu er vokset til 1,5 mio. i 2010.
FM er stedet
Måler man i stedet styrkeforholdet og forbrug, er billedet et andet.
FM-lytning er fortsat der, man tilbringer sin radiotid. FM lytningen udgør omkring 90 pct. af al radiolytning, DAB-lytning udgør 7-8 pct. og netradiolytningen udgør 2-3 pct.