TV 2 taber rabat-slag

Viasat og SBS vandt i dag et vigtigt slag i kampen om tv-annoncørerne. Sagen om TV 2's årsrabat, der er anlagt af SBS og MTG/Viasat og har kørt i adskellige år, blev i dag endelig afgjort i Højesteret og faldt ud til de kommercielle TV 2-konkurrenters fordel.

Viasat og SBS vandt i dag et vigtigt slag i kampen om tv-annoncørerne.

Sagen om TV 2's årsrabat, der er anlagt af SBS og MTG/Viasat og har kørt i adskellige år, blev i dag endelig afgjort i Højesteret og faldt ud til de kommercielle TV 2-konkurrenters fordel.

Dermed kan TV 2 også risikere at skulle betale Viasat et trecifret millionbeløb i erstatning i den erstatningssag, som Viasat anlagde sideløbende i 2006, og som har afventet Højesterets dom.

TV 2 beklager dommen
Sagen handler om, hvorvidt TV 2 har misbrugt sin dominerende stilling på tv-markedet med de progressive årsrabatter, tv-stationen indførte i begyndelsen af 1990erne. Og det har altså været tilfældet ifølge Højesteret.

TV 2s kommercielle direktør, Flemming Rasmussen, beklager dagens afgørelse.

"Vi respekterer og følger selvsagt Højesterets afgørelse i sagen, og når vi nærmere har studeret præmisserne i dommen, vil vi hurtigst muligt ændre årsrabatten, så TV 2's rabatstruktur bringes i overensstemmelse med Højesterets afgørelse," siger TV 2's kommercielle direktør, Flemming Rasmussen, i en pressemeddelelse.

Hverken Viasat eller SBS ønsker at udtale sig om dommen.

"Vi kommer ikke til at tolke på dommen – men tager den til efterretning," siger TV3's adm. dir., Kim Poder.

TV 2 understreger, at de volumenrabatter, man har anvendt, er almindelige på det øvrige annonce- og mediemarked, men med afgørelsen i dag slår Højesteret altså fast, at TV 2 ikke kan benytte sig af den type rabatter på grund af tv-koncernens stærke markedsposition.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også