Boxer TV: Fra to magre år til fede tider

Efter to svære år i Danmark har Boxer TV fået mere greb om kundepotentialet og deres behov, og prognosen for det næste år er endnu bedre.
Per Fanefjord Laursen

Boxer TV får til nytår automatisk titusinder af potentielle abonnenter i kundebasen, når selskabet skal administrere og opkræve abonnementsbetaling for TV 2 for en del af de danske husstande.

Det var resultatet af fredagens politiske TV 2-aftale, som lunede ekstra på en forårsdag i Boxers hovedkvarter på Christianshavn.

Op af bakke siden 2009
Det er ingen hemmelighed, at gatekeeperen for digitalt tv i sine to år på det danske marked har måttet kæmpe langt hårdere for at vinde kunder, end forretningsplanen lagde op til.

Kravet i Boxer TV's 12-årige forretningsmodel er at nå op på en kundemasse på hele 300.000 husstande, der skal tiltrækkes i løbet af koncessionsperioden, der rækker frem til 2019.

Direktør hos Boxer TV, Steen Ulf Jensen, vil vanen tro ikke direkte udtale om sig konkrete kundetal - eller TV 2-aftalens sandsynlige positive konsekvenser for kundetilgangen - men han giver dog et sjældent hint om status.

“Vi udsender en årlig rapport, og inden da er der ingen kommentarer til kundeantallet. Men jeg kan sige, at vi om ét år har overhalet Canal Digital på DTH-kunder,” siger Steen Ulf Jensen.

Baseret på kilder og den indikation vurderes det, at Boxer TV er steget fra 45.000 ved nytår 2009 til ca. 70.000 kunder i dag, og at selskabet forventer at bevæge sig op mod 110.000 efter nytår.

To svære år
Det er i disse dage præcis to år siden, at seerne så småt stiftede bekendtskab med Boxer TV, om end det først var under det analoge sluk i november 2009, at virksomheden for alvor gik ind og blandede sig i kampen om tv-kunder.

Steen Ulf Jensen erkender, at det har været et sejt træk for Boxer TV at markere sig på tv-markedet, også sværere end iagttagere og Boxer TV selv troede.

“Vi erkender, at omstændighederne var sværere, end vi havde forudset, baseret på de erfaringer vi havde først og fremmest i Sverige. Da vi kom ind i 2010, efter det analoge sluk, var det med 45.000 husstande som kunder - et pænt stykke under det forventede. Overgangen til jordbaseret digitalt tv gav ikke den kundetilgang, som vi troede,” siger direktør Steen Ulf Jensen.

Butikken skulle trimmes
Boxer TV's problem var kort sagt, at tusindvis af husstande nøjedes med at anskaffe et ny tv-apparat med mpeg4-kodning og var og er meget tilfredse med de 7-8 free-to-air kanaler, de har ‘gratis’. I første halvår 2010 blev der derfor meget tyst i butikken hos Boxer. Markedet for tv-modtagelse var mættet.

“Vi er kun to år gamle i markedet, og det var naturligt, at vi i 2010 måtte fintune de ting, vi ikke havde gjort optimalt - inden for salg, markedsføring, prissætning og relationer til detailhandlen. Vi havde åbenlyst ikke talt til kunderne på den helt rigtige måde, konkluderede vi, ” siger Steen Ulf Jensen, der er opmærksom på, at Boxer TV indkasserer politisk modvind i det kommende år i kraft af den forbedring af det gratis tv-udbud, der er på vej.

“Vi kan konstatere, at betingelserne for betalings-tv igen bliver skærpet, når DR ventes at rebrande DR HD til en ungdomskanal, og TV 2-regionerne næste år hver får en 24 times kanal,” siger han.

Boxer vinder de tv-glade
Til gengæld giver rollen som TV 2-administrator adgang til 300.000 potentielle kunder fra 2012 - og er en stor hjælpende hånd for Boxer TV. Men Boxer TV var nu allerede i gang med at slå hul på markedet, forklarer Steen Ulf Jensen. Efter VM i fodbold kom der fornyet liv i afsætningen af abonnementer, men kunderne kommer stadig ikke fra de husstande, som man troede især ville vælge Boxer TV, nemlig husstande med en almindelig antenne (free-to-air)

“Vi vinder kunder hos dem, men må acceptere, at der en kernegruppe af husstande, der af holdningsmæssige årsager - sjældent økonomiske - vil have få kanaler og er tilfredse med 7-8 stykker. Til gengæld kommer der kunder til os fra husstande, der ønsker lidt færre kanaler, og har været paralbolkunder eller kabel-tv seere i mange år. De falder for vort kernetilbud: færre, men de rigtige tv-kanaler for 99 kr. per måned,” siger Steen Ulf Jensen.

Han tror også, kunderne vil tage godt imod det nyeste tiltag, når Boxer TV tilbyder to ekstra gratis modtagekort til ét abonnement.

TV3 mangler
Boxer TV mangler fortsat TV3-kanalerne i porteføljen. Den sag ligger stille, og der er intet nyt i dialogen mellem MTG og Boxer.

Men man søsætter løbende andre nye kanaler og produkter for at holde brandet vitalt ude i detailhandlen. Dk4 er for nylig blevet til rådighed via Boxer TV, og snart lancerer Boxer TV trådløst betalings-tv direkte til computeren. Der virker ved, at seeren sætter en lille tv-dongle, særligt udviklet til Boxer, i computerens USB-stik. Med tv-donglen i computeren tilsluttes den medfølgende bordantenne, og seeren bliver Boxer-kunde af den vej.

“Vi tror på et nyt kundepotentiale. Tv via pc’en er jo en gennemgående trend, der tiltaler folk, og vi tror, vi kan løse behovet for mobil tv-adgang og for tv-adgang i børneværelser, sommerhuse, m.m.”

Boxer TV har 30 ansatte i København K, men trækker på Teracoms tekniske afdeling på 75 personer, og et outsourcet kunde-callcenter på 50 personer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også