OMD: Mediabureauers gode ry skulle beskyttes

Det var nødvendigt at råbe vagt i gevær for at skabe stramme retningslinjer og gennemsigtighed omkring mediabureauernes brug af rabatter, siger OMD-direktør.
Per Fanefjord Laursen

OMD stod for én uge siden frem og bakkede op om Dansk Annoncørforenings alvorlige kritik af mediabureauernes rabatpraksis. 

Det lagde ekstra stor troværdighed til anklager om, at mediabureauerne med mellemrum beholder de rabatter, der burde gå til annoncørerne.

OMD’s direktør Thomas Bertelsen mener i dag - i kølvandet på debatten og et ekstraordinært møde i DRRB - at man har bidraget til at afværge mistanker om, at volumenrabatter, årsbonuser og andet havner hos bureauerne, ikke retmæsssigt hos annoncørerne.

Det var nødvendigt
Thomas Bertelsen er godt tilfreds med de tiltag, som DRRB har foretaget.

Er det heldigt, at branchen skal angive hinanden - det synes et voldsomt brud med kulturen i den danske reklamebranche?

“Det er et brancheproblem, som kun kan løses af de aktører, som er i branchen. Så tiltaget er nødvendigt."

DRRBs direktør Bjørn Karlsholt rejser på Mediawatch tvivl om, hvor stort et fænomen, der reelt er tale om i Danmark. Har han ret i, at vi ikke kender omfanget?

“Korrekt. Og indsatsen i DRRB regi skal forhindre at det udvikler sig.“

Karsholt er tvivlende, fordi han hører rygter, men aldrig har hørt om danske tilfælde. I udlandet, ja, men ikke her. Er hans tvivl rimelig med dit kendskab til branchen?

“Der er problemer også på det danske marked, hvorfor der i DRRB regi gennem nogle måneder netop har været fokus på at opstille retningslinier, m.m.”

Var den første pressedækning af sagen en kende grebet af stemningen set i lyset af, hvor den er landet?

“Jeg vil ikke bedømme dækningen, men blot konstatere, at vi i mediabureauudvalget under DRRB anerkender behovet for, at der er brug for at vi sammen med medierne og Dansk Annoncørforening får skabt stramme retningslinjer og gennemsigtighed på dette område.”
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også