DRRB: Rabatsnyd skal koste

DRRB vil sikre, at mediebureauer, der snyder med rabatter og bonus-ordninger, fremover rammes af sanktioner.

Mediabureau-udvalget under brancheforeningen DRRB vil rabatsnyd (og rygter herom) til livs og indføre sanktioner mod mediebureauer, der træder ved siden af.

Det er konklusionen efter et ekstraordinært møde i dag i DRRB's mediebureau-udvalg efter den seneste tids kritiske fokus på de rabat- og bonus-penge, som nogle mediebureauer angiveligt stikker i egen lomme frem for at dele med deres kunder, annoncørerne.

"Mediabureauudvalget finder det derfor afgørende, at der ikke på markedet forekommer rabattyper, som kan så tvivl om mediabureauers objektivitet og troværdighed som rådgivere," skriver DRRB i en pressemeddelelse.

Derfor speeder DRRB-udvalget nu op under det arbejde, der allerede er i gang, og som skal lande et sæt "stramme" retningslinjer for det økonomiske samarbejde mellem mediabureauer og medier, skriver DRRB.

Retningslinjerne bliver en del af en certificeringsordning, som DRRB er ved at etablere for mediabureaubranchen. I forbindelse med arbejdet inviteres Dansk Annoncørforening, Danske Dagblades Forening (DDF), Dansk Magasinudgiver Forening (DMU), Foreningen af Danske Internet Medier (FDIM) og de større tv-stationer til at give deres besyv med på regelsættets udformning, og hvordan man skal sikre gennemsigtighed over for annoncørerne.

Samtidig bliver der etableret en kontrolordning, der skal sikre, at mediebureauerne overholder retningslinjerne - og sanktioner over for bureauer, der ikke går i takt. Hvordan sanktionerne skal se ud, ligger endnu ikke fast, men udformes af DRRB-udvalget.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også