Rabatsnyd på DRRB-bordet

Mediabureauerne er fåmælte om de seneste dages alvorlige kritik af snyd med rabatter - inden dagens ekstraordinære møde i DRRB.
Per Fanefjord Laursen

Brancheforeningen Danske Reklame og Relationsbureauer (DRRB) mødes i dag for at diskutere de seneste dages alvorlige kritik af mediabureauerne på et ekstraordinært møde - hvor bureaukritikken er eneste punkt på dagsordenen.

Kritikken går på, at volumenrabatter, som mediebureauerne får hos medier, angiveligt ikke altid kommer annoncørerne til gode, men bliver i bureauet - en praksis flere medier har bekræftet.

En rundspørge til næsten alle mediabureauer afslører dog, at lysten til at tale eksternt om emnet er stærkt begrænset. Alle afventer dagens møde i DRRB, hvor man vil drøfte en ny certificeringsordning for samarbejdet mellem annoncører og mediabureauer, som branchen ifølge DRRB-direktør Bjørn Karlsholt har talt om et stykke tid.

Lad os få debatten
Som en af få bureauchefer er direktør Morten Kristensen, PHD, (foto) glad for den nylig opståede debat. Han mener, det er en udmærket lejlighed til at få fastslået, at mediabureauerne ikke skal have de volumenrabatter, som tilhører annoncørerne.

“Selvfølgelig er det ikke i orden. Hverken volumenrabatter, årsbonus eller hvad man ellers kalder det. Vores troværdighed er på spil, og derfor hilser vi denne debat velkommen,” siger Morten Kristensen.

Også hos Carat afviser man også bonus-praksis.

“Det er grundlæggende ikke i orden, at mediebureauerne får volumenrabatter, som ikke deles med annoncørerne,” siger direktør Mads Bredahl, Carat.

Ikke hos os
Direktør Claus Clausen (foto), MEC, afventer også DRRB-mødet i dag og er derfor en mand af meget få ord, men han slår som alle andre også, at den slags ikke er i orden. Hverken PHD eller MEC genkender bonus-praksis i egne rækker.

“Hverken PHD eller andre Omnicom-selskaber modtager nogen former for rabatter uden om vores kunder. Vi kender til problemet, fordi vi er blevet tilbudt denne type aftaler, men vi har ikke kendskab til, hvilke andre bureauer der har indgået denne type aftaler,” siger Morten Kristensen, der suppleres af Claus Clausen:

“Nej, vi får ingen volumenrabatter, og nej - jeg kender ikke andre.”

I alles interesse
Det var Peter Gotfredsen, Omnicom, der i Markedsføring tog bladet fra munden og bekræftede, at der finder snyd sted - og at problemet med volumenrabatter er eskaleret i forbindelse med finanskrisen. Det er Morten Kristensen, der deler bureaugruppe med Gotfredsen, enig i - mens Claus Clausen oplyser, at han kun har hørt rygter om det.

Hvordan mener I, at problemet skal løses?

“DAF, medier og mediabureauer har en fælles interesse i at denne praksis stoppes. Så det er denne gruppe, som skal få taget næste skridt. Hvis jeg selv var annoncør, ville jeg selvfølgelig bede mit mediabureau dokumentere at denne praksis ikke forekommer - hverken hos bureauet selv eller andre selskaber i familien,” siger Morten Kristensen.

“Det skal løses i egne rækker - ikke i pressen,” siger Claus Clausen, med reference til DRRB’s branchemøde i dag.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår