5 grunde til at holde øje med HTML5

Den kommende HTML5 standard giver nye muligheder på diverse tablets og smartphones, skriver marketingchef hos Zmags, Joakim Ditlev.
Joakim Ditlev

 

Indlægget er skrevet af Joakim Ditlev, Zmags.

I den opkoblede del af medieverdenen retter stadig flere øjne sig mod HTML5 – en frembrusende web-teknologi som både Apple og Google ser store muligheder med, og som kan være en alternativ bærer af web-indhold til de mange håndholdte enheder. Nybegyndere kan starte her.

Alle hjemmesiders modersprog – HTML – er godt i gang med et 100.000 kilometers eftersyn. Den nuværende version har holdt siden 1997, men for at kunne levere spændende, interaktive sites har webudviklere verden over måtte supplere med et væld af støtte-teknologier. Den kommende HTML5 standard giver løfter om websites, der kører video, animationer og interaktive features uden brug af eksempelvis Flash eller DirectX. Eller med andre ord: Motoren har fået flere gear, og alt det lækre interiør kommer nu som standardudstyr.

Her er 5 grunde til at du som indholdsudbyder skal holde øje med teknologien.

1. Apple og Google er stærke fortalere for HTML5
Lad os slå fast: HTML5 er stadig under udvikling. Men flere kræfter skynder på udviklingen. En af disse er Apple, der bryster sig af at samtlige browsere på deres iDevices eller nyere Macs supporterer HTML5. Den dybereliggende årsag er, at Apple ikke bryder sig om Flash; ved at pace HTML5 i markedet håber de at dække det hul, der opstår når du surfer forbi et Flash-site eller banner fra din iPad og ikke får indhold frem.

En anden kendt spiller, der sparker til HTML5-bolden, er Google. Deres udmelding om at gøre alt mobilt først betyder store investeringer i at drive udviklingen af HTML5, så det bliver mere spændende at surfe på det mobile web. ”Tilfældigvis” er hovedarkitekten bag den officielle HTML5 udvikling en fyr fra Google.

2. HTML5 gør berigede applikationer mulige – direkte i browseren
Der, hvor HTML5 er mest spændende for indholdsudbydere, er anvndelsesmulighederne. Den nuværende HTML version blev bygget til hjemmesider, mens den kommende HTML5 standard designes til at bygge internet-applikationer. Det betyder brug af lokal lagring, multimediaindhold, geolocation og mere sprøde interfaces direkte i browseren. Kritikere siger, at det stadig ikke når længere end et niveau som Flash har været på de sidste 5 år, men den altoverskyggende fordel er, at der kommer til at fungere uden at brugeren skal installere noget i browseren. Og så vil brugeroplevelsen blive stort set den samme uanset om din gadget hedder iPad, Samsung Galaxy Tab eller halvsløv Familie-PC.

3. HTML5 bliver standard – over tid
De officielle specifikationer for HTML5 er netop blevet fremskyndet, så de nu ventes at stå klar i 2014. Det betyder nu ikke, at du som indholdsudbyder skal vente endnu 3 år med at kigge på teknologien: Stort set alle nyere browsere understøtter i dag basis-elementer fra HTML5, så det er muligt at eksperimentere med mulighederne. Den helt store benspænder her er Internet Explorer, der først for nyligt er begyndt at tilbyde en minimal support af HTML5. Der findes fortsat rigtig mange ældre PC’ere i danske hjem med en tidlig version, og det vil der også være i 2014. Derfor kommer det til at tage sin tid, inden HTML5 bliver en standard som alle kan bruge.

4. HTML5 er det eneste alternativ til walled gardens
Den megen virak om Apple og hvor meget og hvornår de tager sig betalt for at distribuere indhold gennem App storen, har fået indholdsudbydere til at se, hvilke kræfter de er oppe mod. En App Store er ikke bare en distributionskanal – det er et helt økosystem, hvor indholdsudbydere og gadgetproducenten sammen kæmper om brugernes gunst og småpenge. Det foregår på én måde hos Apple, en anden måde hos Google (Android Market). Microsoft, Nokia, revl og krat har også deres måder. Hver app store er en ”walled garden”, og indholdsudbyderen er tvunget til at spille efter reglerne og levere indhold efter hver af de lukkede miljøers foreskrifter.

HTML5 er, som det ser ud nu, det eneste reelle alternativ til at levere indhold direkte til brugeren på smartphones og tablets uden om app stores. Standarden er åben, og indholdet kan blive vist på langt hovedparten af håndholdte enheder.

5. HTML5 bringer kontrollen tilbage til indholdsudbyderen
Udover at fungerer på tværs af platforme har HTML5 den fordel at indholdsudbydereren fastholder ejerskabet uanset hvilket device indholdet bliver vist. Apple kan bortcensure obskønt indhold i iPhone eller iPad apps, men de kan ikke begrænse adgangen til det indhold brugerne surfer forbi på det mobile web.

Også brugen af links er værd at fremhæve. Med en åben tilgang i HTML5 giver du brugerne mulighed for at linke til dit indhold og dele på sociale netværk. Her kommer størstedelen af indholdsapps til kort; hvis du følger et link bliver du nødt til at installere og måske også betale for en app, frem for at nå frem til indholdet med det samme. Her står de fleste af, og det er en sten i skoen for indholdsudbydere, der har en naturlig interesse i at øge sit scope så meget som muligt.

HTML5 er ved at komme i fart og har potentiale til at blive det tekniske fundament for levering af digitalt indhold. Turen dertil bliver dog ikke uden huller i vejen. Mangel på support fra væsentlige browsere og hvide pletter i de officielle specifikationer betyder udfordringer for de indholdsudbydere, der springer tidligt på HTML5 vognen. Men lur mig om ikke det bliver billige lærepenge, når først HTML5 er helt flyvefærdigt.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også