Gallup klar til ny FM4-radio

De kommercielle radioselskaber og DR er blevet enige om at forlænge kontrakten med TNS Gallup i to år, så aftalen nu løber til og med 2014. Den oprindelige aftale var femårig og løb fra 2008 til 2012. Nu er branchen og TNS Gallup blevet enige om at forlænge samarbejdet med yderligere to år, så TNS Gallup måler danskernes radiolytning frem til og med 2014.
Per Fanefjord Laursen

De kommercielle radioselskaber og DR er blevet enige om at forlænge kontrakten med TNS Gallup i to år, så aftalen nu løber til og med 2014.

Den oprindelige aftale var femårig og løb fra 2008 til 2012. Nu er branchen og TNS Gallup blevet enige om at forlænge samarbejdet med yderligere to år, så TNS Gallup måler danskernes radiolytning frem til og med 2014.

Målingerne sker i et samarbejde mellem public service radioudbyderne - DR og vinderen af FM4-senderne - og kommerciel radio.

Det betyder, at den nye radiostation, der skal sende på FM4, er tænkt ind i målingen allerede nu.

Styr på det reelle radioforbrug
Forskningschefen i DR Medieforskning, Lars Thunø, der også er formand for lytterundersøgelsens styregruppe, glæder sig over, at det er lykkedes at få en aftale om forlængelse af målingen i hus.

”Det har været vigtigt for DR i forhandlingerne om forlængelsen, at det danske radiomarked er sikret fortsat levering af lyttertal af højeste kvalitet, der på bedst tænkelig vis beskriver alle danskeres reelle forbrug af radio-mediet. Dette sikres også bedst når det er hele branchen der står sammen om en fælles måling,” siger Lars Thunø i en pressemeddelelse.

”Med forlængelsen af branchens radiomåling til udgangen af 2014, har vi i fællesskab sat en milepæl i lyttermålinger i Danmark. Radiomålingen baseret på PPM-teknologien er en vigtig brik i fremtidssikringen af valutamålinger i Danmark og udviklingen af radiomarkedet,” siger Frank Klausen, der er underdirektør i TNS Gallup.

Siden 1. januar 2008 har de større radiostationer fået målt deres tal af Gallup med målesystemet PPM (Portable People Meter), hvor radiolytningen måles på daglig basis til glæde for radiostationer og annoncører. Det bliver også denne metode, FM4 skal måles efter.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også