Investerings-solen skinner igen over mediebranchen

Køb og salg af medievirksomheder tog fart i løbet af 2010 - mediehusene har igen luft i økonomien til at tænke i vækst frem for konsolidering.
MediaWatch

I løbet af 2010 kom der igen gang i medieopkøbene, og den udvikling ventes at fortsætte i år, skriver Børsen.

Antallet af virksomhedshandler på det europæiske mediemarked steg med 90 pct. i 2010 i forhold til kriseåret, der virkelig kradsede, 2009, viser en ny undersøgelse fra PWC (tidligere Pricewaterhousecoopers).

"Mediebranchen havde et sort år i 2009. Derfor blev 2010 et år, hvor ingen ville sælge, fordi priserne var for lave, og ingen ville købe, fordi det var svært at få finansieringen på plads. Nu ser vi bedre resultater i mange selskaber, og der er mere risikovillig kapital," siger Bonniers adm. direktør, Jonas Bonnier, der suppleres af Metro Internationals adm. dir, Per Mikael Jensen:

"I 2009 og 2010 handlede det om at beskytte det, vi har. Nu kigger vi igen mere på vækst."

Undersøgelsen fra PWC viser også, at flere internationale chefer i mediebranchen - 37 pct. - end i nogen anden branche forventer store forandringer herunder mulige opkøb og fusioner i 2011.

På tv-siden er der især udsigt til forskydninger i ejerskaberne i Skandinavien i 2011, hvor salg af både SBS, delvist TV 2 Norge og tilsynelandende også Canal Digital er på dagsordenen. Herhjemme har Berlingske Media senest ekspanderet med boligsitet Boliga og sundhedstjenesten Netdoktor.

- SF

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også