Nævn beklager TV3-anklage

Radio- og tv-nævnet beklager nu, at man i efteråret fejlagtigt anklagede TV3-kanalerne for at overskride den tilladte reklametid.
Per Fanefjord Laursen

Radio- og tv-nævnet regnede forkert, da man i efteråret opgjorde reklametiden på TV3, TV3 Puls og TV3+. Det erkender nævnet nu.

Sponsorkrediteringer blev indregnet, og beregningerne viste derfor store overskridelser af de tilladte 12 minutters reklame per time på London-kanalerne.

TV3's programmer rummer ofte flere sekunder med korte sponsorkrediteringer både omkring breaks og før og efter. Over en dag bliver det til mange minutter, der ikke tæller som reklame.

Stor omtale
I november førte Radio- og tv-nævnets udregninger til en stort opsat artikel i Politiken, der også blev citeret på Mediawatch, hvori Radio- og tv-nævnet anklagede TV3 for store daglige overskridelser af EU’s reklamerregler for, hvor mange minutters reklamer kanalerne må sende.

Rapporterne med forkerte udregninger blev sendt til den britiske myndighed Ofcom i november 2010 med en opfordring til Ofcom om at føre skærpet tilsyn med stationerne.

Radio- og tv-nævnet har efterfølgende fået kendskab til, at der i rapporterne på grund af TV 3’s indberetningsmetode ikke kan skelnes mellem reklamer og sponsorkrediteringer.

Nævn beklager
Radio- og tv-nævnet har den 23. februar 2011 sendt et brev til Ofcom samt til TV 3 Danmark og Viasat i London, hvor Nævnet oplyser om det forkerte opgørelsesgrundlag.

Radio- og tv-nævnet beklager den fejlagtige opgørelse samt de misforståelser der er opstået herved, skriver det i en pressemeddelelse.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også