Radio- og tv-nævnet regnede forkert, da man i efteråret opgjorde reklametiden på TV3, TV3 Puls og TV3+. Det erkender nævnet nu.
Sponsorkrediteringer blev indregnet, og beregningerne viste derfor store overskridelser af de tilladte 12 minutters reklame per time på London-kanalerne.
TV3's programmer rummer ofte flere sekunder med korte sponsorkrediteringer både omkring breaks og før og efter. Over en dag bliver det til mange minutter, der ikke tæller som reklame.
Stor omtale
I november førte Radio- og tv-nævnets udregninger til en stort opsat artikel i Politiken, der også blev citeret på Mediawatch, hvori Radio- og tv-nævnet anklagede TV3 for store daglige overskridelser af EU’s reklamerregler for, hvor mange minutters reklamer kanalerne må sende.
Rapporterne med forkerte udregninger blev sendt til den britiske myndighed Ofcom i november 2010 med en opfordring til Ofcom om at føre skærpet tilsyn med stationerne.
Radio- og tv-nævnet har efterfølgende fået kendskab til, at der i rapporterne på grund af TV 3’s indberetningsmetode ikke kan skelnes mellem reklamer og sponsorkrediteringer.
Nævn beklager
Radio- og tv-nævnet har den 23. februar 2011 sendt et brev til Ofcom samt til TV 3 Danmark og Viasat i London, hvor Nævnet oplyser om det forkerte opgørelsesgrundlag.
Radio- og tv-nævnet beklager den fejlagtige opgørelse samt de misforståelser der er opstået herved, skriver det i en pressemeddelelse.