"Hun er måske den, der klarest skærer ind i substansen"

B.T.'s chefredaktør så gerne to folketingsvalg på et år på grund af annoncekronerne. Redaktionelt er politisk kommentator Helle Ib et vigtigt våben i dækningen, mener han.
MediaWatch

Ligesom oppositionen sover dagbladene med støvlerne på i øjeblikket og er klar til at rulle det annoncemæssige og redaktionelle arsenal ud, så snart statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) udskriver valg. På B.T. skal valget underbygge avisens udvikling fra underholdende til nyhedstung, siger chefredaktør Peter Brüchmann.

Hvad er spydspidsen i den kommende valgdækning?

"Journalistikken er i den grad det centrale i dækningen af valget. Det lyder måske gammeldags og banalt, men det politiske stof har vist sig ekstremt velegnet til den udvikling, som B.T. er igennem: Nemlig at putte flere journalistiske vitaminer ind i vores produkter på alle platforme og flytte B.T.'s brand fra at være let og underholdende til at være central nyhedsformidler."

Hvilke platforme satser I mest på i forbindelse med det kommende valg?

"Jeg vil faktisk sige, at medieudviklingen lige nu går så hurtigt, så vi i løbet af valgåret og formentlig også valgperioden flytter den marginale overvægt, som papiret har p.t., til det digitale. Vi har en million brugere om måneden og en halv mio. brugere om dagen mod 250.000 læsere. B.T. vil være den største digitale succes i det traditionelle danske mediebillede, og vi vil være dem, der flytter os hurtigst."

Har I særlige tiltag målrettet annoncørerne under valget og hvilke?

"Når B.T. i egne annoncer siger, at vi afgør valget, så går det både på det journalistiske, men også på den dobbelthed, der ligger i, at vi også er mediebilledets politiske "swing-stat". Det er B.T., der ligger tættest på den politiske balanceskål, hvor f.eks. Politken og Ekstra Bladet har klar overvægt på rød blok, mens Berlingske og Jyllands-Posten har overvægt på blå blok. Derudover må jeg sige, at partierne og organisationerne omkring valget er overordentligt offensive, kreative og velforberedte. Rigtigt mange af de helt centrale placeringer er solgt til placering på udvalgte dage omkring udskrivelsen af valg og op til valget, så for forretningens skyld måtte der godt være to folketingsvalg om året."

Hvilken effekt har valgdækningen erfaringsmæssigt på brugertallet online - også efter valget?

"Erfaringsmæssigt stiger vi voldsomt omkring store begivenheder, mere end 25 procent. Derfor er det selvfølgelig også vigtigt, at vi er i stand til at give disse - ofte nye - mange kunder en god oplevelse. Her er det digitale medie udfordret af den tunge udvikling, så det bliver afgørende, at vi også kan give servicestoffet med overblik og databaser den rigtige indpakning på bt.dk."

Hvordan adskiller jeres valgdækning sig fra konkurrenternes?

"Som jeg kan se ud over landskabet, er danske medier igang med at opfinde de samme dybe tallerkener: Fakta-tjek, interaktion med debat, bruger-afstemninger, blogs og valgpatruljer. Mange af de tallerkener er også på vores hylder, og jeg tror på, at nogle af vores er lidt dybere, men det vil vi alle sige. Sandheden er vel, at B.T. bedre end andre er i stand til at gøre valget nært, at bringe politikerne tættere på vælgerne og omvendt, og så er interaktionen med vores million brugere et konkurrenceparameter, som vi skal forsøge at udnytte. Jeg er også nødt til at sige, at jeg betragter Helle Ib som den mest indsigtsfulde kommentator og analytiker. Helle er ikke en alfa-kommentator, der råber sine budskaber i megafon, men hun er måske den, der klarest skærer ind i substansen og finder det punkt, der senere udvikler sig til den store dagsorden."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også