Monday satser på opkøb i Norden

Efter flere opkøb af nødlidende dansk tv-producenter, satser Monday på nordisk ekspansion i 2011.
Tine Brødegaard Hansen

Produktionsselskabet Monday undgår røde tal i årsregnskabet for 2010, ifølge adm. Morten Bank, der først har det endelige regnskab klar om en måneds tid.

"Vi kommer ud med et overskud, men jeg ved ikke, hvor stort det bliver," siger Morten Bank, som fortæller at omsætningen nærmer sig 100 mio. kr.

2010 har ellers været endnu et ressourcekrævende år, hvor flere produktionsselskaber har skullet smelte sammen til et efter opkøbene af Bastard og Skandinavisk Film Kompagni i slutningen af 2009.

Mål er at blive nordisk tv-producent
På falderebet af sidste år, nåede Monday at foretage endnu et opkøb af svenske LOOP, der primært producerer sportsprogrammer. Det er startskuddet til at gøre Monday til et nordisk produktionsselskab for at give det en mere solid base i et marked, hvor de internationale selskaber opsluger de uafhængige producenter, siger Morten Bank.

"Vi kan godt lidt at se tingene blomstre, men der ligger også en nødvendighed i at vokse som produktionsselskab, for i Danmark er der ganske få tv-stationer, så det er en fordel at udvide sit kundegrundlag på nordisk plan," siger Morten Bank, som håber at kunne afsætte de svenske programformater på det danske marked og omvendt.

Med henblik på ekspansion, har Danmark ikke den store interesse i 2011.

"Jeg tror ikke, der kommer flere opkøb fra vores side i Danmark. Der er begrænsning på, hvor stor man kan blive som produktionsselskab her. De største selskaber omsætter som regel for lige over 100 mio. kr. årligt, så vi regner med at væksten skal komme på det svenske marked," siger Morten Bank.

"Små" broadcastere også interessante
For at udvide den danske kundekreds, som består af de fire store tv-stationer samt Canal9 og Canal+, satser Monday også på samarbejde med internationale kanaler og skal stå for MTV's lokale produktion i Danmark.

"Vi synes ikke kun, at de store broadcastere er interessante. Det kan også være virksomheder, og derfor har vi også Corporate Monday, som laver film til virksomheder. Det giver mulighed for afsmittende effekt, for broadcasterne efterspørger finansiering af programmerne, og vi kan tilbyde adgang til sponsorer via vores corporate afdeling, hvor vi er i kontakt med virksomhederne," siger Morten Bank.

Mogensen skal styrke factual entertainment
På programområdet satser Monday på at udvide på factual entertainment, som ansættelsen af TV3's tidligere programdirektør, Morten Mogensen, der senest var direktør for Blu, skal styrke.

"Vi mangler at få substans i factual entertainment og ser rum for, at vi kan gøre os relevante på det område, så der forventer jeg, at vi beviser os selv i 2011," siger Morten Bank, der mener, at det er en naturlig forlængelse af det indholdsmæssige afsæt Monday har haft.

"Vi har fra begyndelsen lagt os fast på også at producere sport, som lå naturligt for os, fordi vi tidligere har arbejdet med sport på SBS. Vi fik også hurtigt solgt reportageprogrammet 'Politistationen' til TV3 og har udviklet den genre, så den naturlige nabogenre er factual entertainment. Vi skal ikke producere fredagsunderholdning nu eller i nærmeste fremtid. Vi er jo et uafhængigt dansk selskab, som tager udgangspunkt i danske historier, hvorimod de udenlandsk ejede selskaber tager afsæt i et internationalt katalog med underholdningsshows. Det er de bedre til end os," siger Morten Bank.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også