MediaWatch

The Daily på gaden

Masser af video og løbende opdateringer... Der er ikke meget traditionel avis over Rupert Murdochs Ipad-avis 'The Daily', der kom på gaden i går.

30 millioner News Corp-dollars er der investeret i 'The Daily' - den første avis, der kun udkommer på Ipad, og som efter måneders forberedelse kom på gaden i går.

I en anmeldelse af The Daily på guardian.co.uk lyder bedømmelsem bl.a., at avisen føles meget lidt som en avis - men mere som et magasin med henvisning til, at avisen i høj grad benytter sig af video, grafik, fotos - og så savner avisen endnu publicistisk kant.

"På nuværende tidspunkt føles den sine steder mere som en avis, der er lavet af en lidt kedelig komite end noget, der er lavet med den personlighed og holdning til indholdet, som virkelig store udgivelser har," lyder det.

Til gengæld er de nye medier omfavnet på den vellykkede måde - avisen opdateres løbende i løbet af dagen - lige som noget af indhold streames live for eksempel i form af Twitter feeds - og der kan kommenteres på hver side og postes links til Facebook eller Twitter.

Det sidste hæfter selvstændig rådgiver inden for nye medier, Jon Lund, sig især ved, for det betyder, at Murdoch & Co. har valgt at gøre nogle af artiklerne tilgænglige på nettet også. For at få integrationen med de sociale medier - har man valgt at gøre nogle artikler gratis.

"Modsat hvad alle ellers havde forventet, er dele af The Daily gratis tilgængligt på nettet," siger Jon Lund og henviser til, at fem ud af syv artikler i en stikprøve, han foretog, på udgivelsens første udgave, læses på thedaily.com også.

Men artiklerne er ifølge ham godt skjult - hvis man ikke har det direkte link. På thedaily.com er der nemlig ingen søgefelter og heller ingen menu, som kan kan klikke sig igennem. Effekten er, at læserne ikke har nogen oplevelse af at kunne læse avisen på thedaily.com.

"Du kan kun se enkelte artikler. Og de teaser også Ipad-versionen kraftigt. Grunden til, at artikler er gratis tilgængelige på et forkryplet website er, at det er den eneste måde, de har kunne få The Dailys sociale elementer til at fungere på. Du kan jo kun tweete om en artikel eller dele den på Facebook, hvis artiklen også findes på nettet. Ellers giver det ikke mening. Der har Murdoch så valgt at sluge en kamel og lade indholdet bryde ud af Ipad-paywallen. Men altså i en form, hvor store dele af The Daily værdien - magasinoplevelsen - helt er væk. Mener jeg," siger Jon Lund.

 

 

- LR

Mere fra MediaWatch

Seneste nyt

Se flere jobs