Stygt annonceår for specialmedier

Specialmedierne fik et samlet fald i annonceomsætningen på ti pct. i 2010 i forhold til 2009, som også var et skidt annonceår.
MediaWatch

2009 var et historisk dårligt annonceår for specialmedierne i Danmark, der dækker fagblade og magasiner - kategorien mistede hver fjerde annoncekrone - men i 2010 er yderligere 10 pct. barberet af annonceomsætningen, skriver Danske Specialmedier.

Lyspunktet er, at fjerde kvartal bød på bedring og lå i indeks 95, det vil sige kun fem pct. under niveauet for fjerde kvartal 2009 og bedre end den samlede annonceomsætning for året. Og specialmedierne må nok væbne sig med tålmodighed, for de bliver ramt senere af økonomiske kriser end andre mediegrupper, men de er også længere tid om at komme ud af dem igen, skriver Danske Specialmedier.

Det skyldes, at specialmedierne ofte forhandler direkte med annoncørerne, frem for at have mellemled som mediabureauer inde over, som typisk vil disponere mere langsiget på de store annoncøreres vegne. 

Særligt hårdt ramt er fagblade inden for 'offentlig virksomhed og sundhed og forsorg', hvis opbremsning er sket senere end i det private, og hvor stillingsmarkedet er faldet kraftigt. Udviklingen har senest ført til en halvering af Fagbladet Folkeskolens udgivelser.

- TBH 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også