Stygt annonceår for specialmedier
2009 var et historisk dårligt annonceår for specialmedierne i Danmark, der dækker fagblade og magasiner - kategorien mistede hver fjerde annoncekrone - men i 2010 er yderligere 10 pct. barberet af annonceomsætningen, skriver Danske Specialmedier.
Lyspunktet er, at fjerde kvartal bød på bedring og lå i indeks 95, det vil sige kun fem pct. under niveauet for fjerde kvartal 2009 og bedre end den samlede annonceomsætning for året. Og specialmedierne må nok væbne sig med tålmodighed, for de bliver ramt senere af økonomiske kriser end andre mediegrupper, men de er også længere tid om at komme ud af dem igen, skriver Danske Specialmedier.
Det skyldes, at specialmedierne ofte forhandler direkte med annoncørerne, frem for at have mellemled som mediabureauer inde over, som typisk vil disponere mere langsiget på de store annoncøreres vegne.
Særligt hårdt ramt er fagblade inden for 'offentlig virksomhed og sundhed og forsorg', hvis opbremsning er sket senere end i det private, og hvor stillingsmarkedet er faldet kraftigt. Udviklingen har senest ført til en halvering af Fagbladet Folkeskolens udgivelser.
- TBH