MTG splittet om FM4

MTG Danmark overvejer fortsat at søge FM4-koncessionen, men den oplagte samarbejdspartner, MTG's P4 i Norge, takker nej og sender en hård svada til de danske politikere.
Per Fanefjord Laursen

Mens MTG Danmark stadig overvejer for og imod, har MTG’s landsdækkende norske radiokanal P4 netop afgjort, at man ikke søger FM4-koncessionen i Danmark - hverken alene eller i partnerskab med MTG Danmark - selvom interessen umiddelbart var stor i foråret 2010.

“Desværre, efter at vi har brugt en del tid og ressourcer på at vurdere sagen, konstaterer vi, at FM4-projektet i Danmark mest ligner politikerens leg med skattemidlerne,” lyder en hård kritik fra P4's mangeårige direktør, Kalle Lisberg.

Selvom den oplagte radiopartner for MTG Danmark således melder klart fra - vil man dog ikke afvise, at man vil deltage i kampen enten som hovedansøger eller part i en anden ansøgning.

"Vi har endnu ikke besluttet, hvad vi gør," siger direktør Jørgen Madsen, MTG.

En smal og elitær nichekanal
Kalle Lisbergs analyse lyder, at de borgerlige danske regeringspartier ønsker sig en radiokanal som et modsvar til Socialdemokratenes højborg - DR. Ikke en kanal, som de danske lyttere efterspørger.

“Kanalen udbydes med så stramme rammer, designet af konservative, intellektuelle politikere, at der er en lille chance for, at den kan få opbakning af nogen betydning. En vældig smal og elitær nichekanal. Her er jo sågar max-grænser for, hvor meget musik man kan spille. Det er radiopolitik fra 50’erne,” siger P4-direktøren.

Lisberg finder det også problematisk, at projektet på den ene side ikke tillader en privat forretningsmodel, mens en mulig koncessionsindehaver på den anden side nærmest kvæles i en skattefinansiering på op til 100 millioner kr.

Et medie skal have frihed
Den norske P4 havde oprigtig interesse i at vinde et engagement i Danmark – også på vilkår som forudsætter indhold af høj kvalitet, siger Kalle Lisberg.

”Men politikere må ikke blande sig så detaljeret i en publicistisk virksomhed. En radiostation skal have lov til at udvikle sig i forhold til lytterne, baseret på selve radiohåndværket, og den rolle en radiostation kan spille i multimedia-billedet.”

Med P4 Norges "ellers tak" til FM4 er feltet blandt de potentielle bydere snævret yderligere ind og ligner mere og mere et slag, der kommer til at stå mellem Berlingske Media og JP/Politikens Hus/TV 2.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også