Tv-marked gruer for MTG-køb af SBS

Flere aktører på tv-markedet frygter for svækket konkurrence på reklame- og abonnementssalg, hvis MTG overtager SBS' nordiske kanaler, som er til salg.
Per Fanefjord Laursen

Bedst som Financial Times skriver, at MTG har indledt de første spæde forhandlinger med den tyske SBS-ejer, ProSiebenSat1., giver udsigten til en sammensmeltning af TV3 og SBS flere aktører på tv-markedet rynker i panden.

“Jeg frygter for markedets sundhed, hvor konkurrencen svækkes på reklameprissætning og abonnement. Jeg tror ikke, forbrugerne vil være tjent med en fusion, for konkurrencen på tv-abonnementspriser vil også blive sat under pres,” siger direktør Ulrik Thagesen, Mediacom Danmark, der i skrivende stund ikke ved, hvorvidt der kan komme konkurrenceretslige forhold i spil.

Flere mediekoncerner kan være interesseret i at engagere sig i SBS’ nordiske tv- og radiokanaler, der er til salg, herunder Bonnier - der er tv-aktør med bl.a. TV4 og Canal9 - lyder analysen fra Ulrik Thagesen, men nøgternt betragtet ligger en overtagelse af SBS i Norden kun perfekt til én - MTG,.

“Skal man se det fra MTG’s synspunkt, så ligger det lige for at inkorporere SBS-kanalerne i MTG’s reklamesalg, abonnementssalg og rettighedsindkøb, med en stor synergi og besparelser som gevinst,” siger Ulrik Thagesen.

Magtkoncentration vil rejse spørgsmål
YouSee-direktør Niels Breining (foto) er som udgangspunkt mest interesseret i indholdet på SBS-kanalerne, end hvem der ejer dem, men han forudser et problematisk skifte i forhandlingsstyrken på distributionsmarkedet.

“Det siger sig selv, at det ikke er ligegyldigt for os, hvem der ejer SBS i Danmark, og hvilke planer ejeren har. SBS er jo en af vore helt store leverandører. Vi kan godt forstå, hvis både Bonnier og MTG ser SBS' nordiske tv-forretning som et stærkt supplement til deres eksisterende forretninger. Hvis det bliver én af disse to, der køber, vil køberen jo reelt blive den førende kommercielle tv-aktør på nordisk plan - med en enkelt stærk national konkurrent i hver af landene. Af samme grund er det måske sandsynligt, at myndighederne i de respektive lande ville være betænkelige ved en sådan magtkoncentration, som bl.a. vil give køberen en betydelig forhandlingsstyrke i forhold til tv-distributørerne i de enkelte lande," siger Niels Brening.

På reklamemarkedet ville MTG og SBS i givet fald ikke blive en dominerende faktor, men i fællesskab kunne mobilisere en kommerciel share på 31-32 procent; konstellationen er således ikke dominerende i forhold til de 56-57 procent, som de statsejede TV 2-kanaler står med.

Kraftige prisstigninger på reklame
Alligevel er også Chief Trading Officer Nino Cardell fra mediabureauet Mindshare helt med på samme bekymrede linje som Mediacom.

“Set fra annoncørens verden vil det være en rigtig, rigtig kedelig situation, hvis MTG gik hen og købte SBS i norden. Markedet vil endnu mere blive kendetegnet som et oligopol (marked med meget få udbydere, red.), og priserne vil helt sikkert stige drastisk. I dag kæmper SBS og Viasat i stigende grad mod hinanden, og SBS har med sin vækst gjort sig bemærket ved at være et godt alternativ for annoncørerne til Viasat,” siger Mindshares chefforhandler. 

Han er, som alle andre mediabureauer, i disse uger særlig følsomme for tv's prissætning. Bureauerne, annoncørerne og tv-selskabernes forhandlinger om årsaftaler for 2011 nærmer sig netop nu kogepunktet.

OMD tilslutter sig koret af bureauer, der er kede af den mulige udsigt til en svækket konkurrence på reklamemarkedet.

”Det er klart, at et eventuelt SBS-opkøb af en af de aktører, som allerede er i markedet, kan have en indvirkning på konkurrence i forhold til programmer og prissætningen – og potentielt derfor kan have negativ indflydelse for seerne og annoncørerne,” siger Thomas Bertelsen, adm. direktør, OMD.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også