Ugeblade gør sig yngre

Ugeblade som 'Søndag' og 'Familie Journal' forynges for at tækkes de købestærke ’primetime-kvinder’.
MediaWatch

Både ugebladet 'Søndag' og 'Familie Journal', der begge bliver udgivet af Aller, er fornyligt blevet relancerede og har i den forbindelse sat alderen på bladenes målgruppe ti år ned, så de også kan appellere til de 40-45-årige kvinder - primetime-målgruppen.

”Vi har fået foretaget undersøgelser, der viser, at netop primetime-kvinderne sidder på landets største formuer, har et større forbrug end de yngre kvinder og træffer de fleste købsbeslutninger i familierne. Omkring 80 pct. af alle beslutninger om køb bliver truffet af kvinder, så det er en kommercielt interessant gruppe,” siger ugebladsdirektør i Aller-koncernen, Per Ingdal, til business.dk.

”Vores ugebladslæsere er utroligt glade for bladene, og det er en meget loyal og stabil læserskare. Men de bliver jo desværre et år ældre for hvert år - så hvis vi ikke får nye og yngre kunder i butikken, vil det i sidste ende betyde, at bladene dør med de læsere, vi har nu. Derfor er det en konstant udfordring at fokusere indsatsen på at tiltrække nye læsere i den yngre del af målgruppen,” siger Per Ingdal.

Og siden relanceringen af Søndag, er oplagstallet steget hver måned ifølge Per Ingdal - de seneste oplagstal for december 2010 viser dog, at Familie Journal er gået seks pct. tilbage i forhold til december 2009 - og dermed igen har overladt pladsen som det største ugeblad til Billed Bladet. Også Søndags oplag er faldet - med 2,2 pct. i forhold til december 2009.

Hos Egmonts ugeblad 'Alt for Damerne' øger man også fokus på den yngre del af målgruppen, men sætter ikke som sådan gennemsnitsalderen ned.

”Det er ikke fordi, vi vil af med de ’gamle’ læsere, men det har været vigtigt for Alt for Damernes udvikling af få mere fokus på de yngre læsere,” siger Camilla Frank, chefredaktør på Alt for damerne.

- RL

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også