TV 2010: Ombejlet og efterspurgt

Trods alle digitale nyskabelser er tv-mediets styrke usvækket, og reklameindtægterne for alvor på vej tilbage.
Per Fanefjord Laursen

Blandt de gamle mediekategorier er det især tv-mediet, der kan se tilbage på et vellykket år og lovende fremtid.

Krisen er nærmest drevet over; reklameforbruget på tv vokser overraskende pænt med 5-7 procent, abonnementsindtægterne viser fortsat potentiale, og tv-seningen stiger for tredje år i træk, trods prognoser om det modsatte.

Desuden er mediets styrke usvækket, når det gælder evnen til at sætte dagsorden over frokostbordet, med fiktion, underholdning, nyheder, m.m.

TV3 og SBS fik større bid af kagen
Tv-selskaberne har dog vidt forskellige opfattelser af, hvad der gik godt og mindre godt i 2010.

Hvad har været den største forretningsmæssige succes i 2010?

“Den flotte vækst i tv-reklamesalget er uden tvivl den vigtigste og største. Målt på potentiale er TV 2 News’ sejrsgang både i forhold til seerne og antallet af betalende husstande en stor succes, og meget vigtig for TV 2s position på betalingsmarkedet,” siger kommerciel direktør Flemming Rasmussen, TV 2.

“At vi har fået fuld valuta ud af vores øgede investeringer i danske egenproduktioner, og vi har haft det bedste år siden 2000 målt på share. Jeg vil også nævne udviklingen af www.viasatondemand.dk og TV3 Puls, der i sit andet år beviser, at den var et klogt træk for os,” siger direktør Jesper Grønholdt, TV3-gruppen.

“Der har været flere. Men at vi nu for tredje år i træk har øget vores seerandel som den eneste af de tre store kommercielle tv-stationer, er for os en stor succes og et bevis på, at vi har et stærkt setup med stærke tv-kanaler og gode programmer,” siger direktør Henrik Ravn, SBS TV.

Hvad har så været lavpunktet forretningsmæssigt i 2010?

“Måske ikke et decideret lavpunkt, men efter det analoge sluk i november 2009 havde vi forventet at langt flere husstande i 2010 ville vælge betalings-tv, således at det samlede marked ville stige, herunder omsætningen på TV 2-kanalerne. Der var desværre overraskende få husstande som valgte betalings-tv, og det har betydet mindre vækst i omsætningen i forhold til vores forventninger,” siger Flemming Rasmussen.

“Ét program, ‘Hjælp, Jeg er i Japan’, faldt desværre ikke i seernes smag. Der tog vi fejl. Det tager vi til os, og vi forsøger at finde ud af, hvad det var, der ikke virkede hos seerne,” siger Jesper Grønholdt.

“Vi havde håbet på, at EU og ikke mindst de danske politikere ville have fjernet ordningen med brugerbetaling på TV 2, som i år har fået fjernet deres gæld og betalt deres statslån tilbage. Dermed er et væsentlig argument forsvundet for ordningen. Vi håber stadig, at man i 2011 vil ende med at ændre ordningen,” siger Henrik Ravn.

Hvad er jeres forventninger til forretningen i 2011?

“Vi forventer vækst på alle indtægtsområder i 2011 – både på brugerbetaling og på reklame, og både for tv-kanalerne og for nettet. Men ingen prognoser her,” siger Flemming Rasmussen.

“Vi vil bygge videre på vores opskrift med flere egenproduktioner Vi har valgt at lægge et par markante egenproduktioner, udover sport, på TV3 Puls i det nye år – det skal være med til at styrke vores position som næststørste udbyder af kommercielt underholdnings-tv i Danmark,” siger Jesper Grønholdt.

“ Vi har en stærk tro på, at 2011 vil blive året, hvor vi endnu engang vokser og henter seerandele fra konkurrenterne. Der er tegn på, at reklamemarkedet på både tv og radio vil vokse næste år, og det er glædeligt,” siger Henrik Ravn.

 


Flere kunder men lav pris
På mediabureauerne registrerede man også tegnene på et sundt, stigende tv-marked og fortsat stigende kommerciel tv-sening.

Hvad var det forretningsmæssige højde- og lavpunktet for tv-mediet i 2010?

“Højdepunktet for tv-mediet var uden tvivl den stigende efterspørgsel fra annoncemarkedet.  Lavpunktet blev, at man samtidig undervurderede efterspørgslen og derved havde svært ved at hente en prisstigning undervejs. Tv-stationerne var nødsaget til at hente højere priser hos dem, som ikke havde indgået årsaftaler. Set med bureauøjne var det også et lavpunkt, at der opstod leveringsproblemer på kampagner i 2 halvår 2010,” siger direktør Morten Kristensen, PHD.

“I højdepunkt for tv var, at danskernes tv-sening steg med ca. 6 procent, så hver dansker tre år eller derover nu ser 3 timer og 20 minutters daglig tv. Det er tredje i år i træk, at tv-seningen stiger. Det stigende tv-forbrug, kombineret med et let faldende DR, har betydet, at de kommercielle tv-stationer har afviklet flere TRP’er end nogensinde,” siger Broadcast Resarcher Michael Jensen, MEC.

Hvad er jeres forventninger til tv-markedets forretning i 2011?

“Tv får vækst, men hvor meget afhænger af årsaftaleforhandlingerne. En ikke ubetydelig del af væksten i 2010 skyldtes lav pris. Det vil sige, at nogle annoncører gik på tv pga lavere pris. Det tiltrak selv marginale budgetter til mediet. Men kommer der en markant prisstigning i 2011, er de måske væk fra tv igen,” siger Morten Kristensen.

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også