Online 2010: Apps er hot - banner not

Bannerannoncering var der ikke meget at skrive hjem om i 2010 - til gengæld var apps, Facebook og e-handel blandt de helt store buzzwords i 2010.
Louise Reseke

Online var der i 2010 især fokus på det "nye" internet - det mobile internet. Eksplosionen af smartphones, Iphone og Android-telefoner, der kan gå på nettet, gjorde mediebranchen dus med den nye dåseåbner for indholdsbetaling online og det nye sort: applikationer - med kælenavnet "apps". Den tendens vil fortsætte i det nye år, mener tre online aktører, som her giver deres bud på forretningsmæssige højde- og lavpunkter online i 2010.

Roy Bruhn-Petersen, direktør, Politiken:

Politikens største forretningsmæssige succes online i 2010?

"Politiken.dk's høje journalistiske kvalitet samt vækst i salget af Plus-varer over nettet. Halvdelen af Plus-salget ligger i dag online, og omsætningen i Plus vil samlet blive omkring 50 mio. kr. i år. Saxo.com-samarbejdet viser også flotte vækstrater, og her forventer vi et betydeligt overskud både på top- og bundlinje. Med lanceringen af Politikens nyhedsapplikation er blevet bekræftet i, at der er en betalingsvillighed for indhold online. I de tre måneder, vores app har været på markedet, har 30-35 procent gentegnet deres månedsabonnement, og det viser, at der er et marked, hvis man laver de rigtige produkter. Endlig ser vi et ikke ubetydeligt potentiale i tablets. Politikens Ipad-app blev i den første uge downloaded 10.000 gange, og det er interessant."

Hvad var det forretningsmæssige lavpunkt i 2010 online?

"Det stagnerende bannermarked. Jeg tror mere, at vi vil se flere sponsorater på nettet og salg af indhold i abonnement. De uforholdsmæssig høje digitale udviklingsomkostninger er også en udfordring."

Hvad er dine forventninger til 2011 online?

"At vi får et ikke ubetydeligt overskud i webforretningen isoleret set. Endnu mere fokus på tablets og mobile platforme samt på webtv, hvor markedet er ved at være der. Markedet for indholdsbetaling vil udvikle sig, og vi vil få flere indtægtskilder. Aviserne står generelt over for at gå fra en meget enkel forretningsmodel til et hav af forskellige forretningsmodeller online. Vi vil også bevæge os ind på nye digitale forretningsområder, som vi bygger rundt om Politiken og Politiken Plus, inden sommerferie vil vi komme med nye skræddersyede produkter her."

Gregers Wedell-Wedellsborg, direktør for indhold TV 2 Net:

Hvad har været jeres største forretningsmæssige succes online i 2010?

"En flot vækst i bannersalget. Og endnu et stort ryk for Sputnik, hvilket beviser, at brugerbetaling for indhold på nettet kan lade sig gøre – men også at det kræver tålmodighed."

Hvad har været lavpunktet i online-forretningen 2010?

"At mobilgennembruddet – endnu en gang – har synliggjort, hvor langsomt det går med at lukke gabet mellem, hvor brugerne bruger deres tid og hvor annoncørerne placerer deres penge."

Hvad er Jeres forventninger til online-forretningen i 2011?

"Fortsat vækst på nettet, mere forretning på mobilområdet og mere eventyrlyst i forhold til nye digitale områder."

Christian Strand, Head of Interacitve, IUM:

Højde- og lavpunkt for online-kategorien i 2010?

"Mobile apps og Facebook har helt sikkert været de store vindere i 2010. Facebook har som annonceplatform taget kæmpe markedsandele, der kan sammenlignes med Googles indtog på markedet for nogle år siden, og ROI-mæssigt har Facebooks social ads også vist sig ofte at være en lige så god investering som Google, så det giver helt god mening. Mobile apps har ligeledes haft en kæmpe interesse hos kunderne, men her er det de redaktionelle medier, der mister penge til kundernes egne medier…men det skal dog siges, at det ikke er de store budgetskred, der sker. Årets flop er helt klart web-tv. Ingen tvivl om at der er et enormt potentiale, men det er gang på gang blevet forsøgt solgt på forkerte præmisser i et forsøg på at pumpe dets værdi op af folk, der tilsyneladende ikke forstår mediernes instrumentalitet. Jeg tror, medierne har set det som det, der skulle redde deres faldende abonnementsalg hjem, det kommer aldrig til at ske. For en medieplanlægger er web-tv bare endnu en indholdskanal på nettet, og den bliver brugt, hvis målgruppen er rigtig - ikke bare fordi det er web-tv."

Hvad er dine forventninger til online-kategorien i 2011?

"I takt med, at de mobile platforme som smartphones og tablet pc’er får endnu større udbredelse, forventer jeg klart, at endnu flere kunder vil kaste sig over disse og udvikle deres egne apps og indhold. Allerede i dag er penetrationen så høj, at det for mange brands giver rigtig god mening, og det kommer kun til at give endnu bedre mening næste år. Jeg forventer også, at Facebook kommer til at fortsætte deres sejrsgang som annonceplatform. Et andet skred i markedet er fra indkøb af bannerplads til anvendelse af behavioral targeting teknologier på tværs af medier, og det er også et område jeg tror kommer til at eksplodere i 2011. Behavioral targeting hos det enkelte medie er selvfølgelig ”nice to have” men det bliver først rigtig interessant når det anvendes på tværs af hele online mediescenen."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også