Lisbeth K. - her, der og alle vegne

Ud over at være koncernchef og talskvinde for Berlingske Media, er Lisbeth Knudsen også en del af Mecom-ledelsen og en engageret debattør, som ikke var til at komme udenom i 2010.
Tine Brødegaard Hansen

Lisbeth Knudsen har ikke kunnet undgå at være en hyppig gæst på Mediawatch i 2010, for det er suverænt hende, som tegner koncernen og udtaler sig om alt fra regnskaber til nye initiativer og lukninger i Berlingske Media.

Det er blandt andet moderselskabet Mecom, der flere gange har givet anledning til opringninger til Lisbeth Knudsen i år.

Dels når det gælder at udlægge det ikke just informationsspækkede regnskab, der især bliver rost af moderselskabet for de benhårde besparelser, dels i forbindelse med spekulationer om, at adm. direktør David Montgomerys udtræden af selskabet, hvis det sker, kan føre til frasalg af Mecom-selskaberne, hvilket Lisbeth Knudsen tidligere har afvist.

Mellem Mecom-selskaberne er der tilsyneladende ikke enighed om strategien, i hvert fald røg Lisbeth Knudsen på kollisionskurs med sine hollandske kollegaer i årets løb.

Også en af medieverdenens mere kulørte - eller beskidte - historier involverede Lisbeth Knudsen i år. Hun blev af DR's tidligere generaldirektør Kenneth Plummer anklaget for regnskabsrod, da hun var nyhedschef i DR i portrætbogen 'Plummer - summen af kardemommen'. Siden fik hun dog en undskyldning for den bandbulle - eller gjorde hun?

Der var vist ikke nogen tvivl om, hvem af de to - Kenneth Plummer eller Lisbeth Knudsen - som Mediawatch-læserne synes havde lavet mest rod i den. Lisbeth Knudsen blev nemlig "svag favorit" til posten som generaldirektør i en afstemning.

2010 har igen stået i de offensive men ikke altid succesfulde digitale satsningers navn i Berlingske Media. Det digitale ugemagasin 'Ugen' vandt titlen som årets satsning i 2009 af Mediawatch' læsere, men i juli i år blev stikket trukket til projektet, som både gav for lidt værdi til læserne og til Berlingske.

Derudover har koncernen allieret sig med SBS om Pop FM og har samtidig meldt sig på banen i spillet om den statsstøttede radiokanal, som Lisbeth Knudsen dog ikke var tosset med i begyndelsen.

Andre markante begivenheder tæller lukningen af Berlingske Nyhedsmagasin som en selvstændig udgivelse, der i stedet bliver et magasintillæg til Berlingske Tidende. Den ellers triste nyhed, var Lisbeth Knudsen  naturligvis ikke sen til at vende til en sejr, fordi magasinet ifølge hende vil gavne relanceringen af avisen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også