"De kan bare komme an"

Gennem tiderne er der blevet rejst kritik mod TV 2's mangeårige seersucces, Operation X. Men kritikerne kan bare komme an, siger vært Morten Spiegelhauer.
Philip Shange

Modkampagner i helsidesannoncer i dagspressen og sager for Pressenævnet er efterhånden blevet hverdag for TV 2's afslørende seermagnet, Operation X, og redaktionen bag.

De bruger skjult kamera, forførende dramaturgi og går til kanten med konfrontationerne, hvor TV 2 med Morten Spiegelhauer i spidsen går til stålet på bagmændene. Også for langt, mener nogle kritikere.   ”Hvis jeg skal være helt direkte, så oplever jeg det som et program, som ved, hvad seerne godt kan lide at se, og som lægger sig op ad sensationspressen i det trykte mediebillede,” siger medieforsker Ib Bondebjerg fra Københavns Universitet, der har udgivet en række bøger om dokumentargenren.   Operation X i skudlinjen
Han mener, Operation X’ brug af skjult kamera er misbrug af et journalistisk virkemiddel, fordi det er et middel, som kun skal bruges i yderste nødstilfælde.
  ”Det er tabloidjournalistik, fordi de ofte bruger skjult kamera i forhold, som simpelt hen ikke kan bære det. Og hvor de efter min mening ofte udstiller personer, som ikke er tilstrækkelige, vigtige og magtfulde nok til at udsætte dem for den slags,” siger Ib Bondebjerg.
  ”Jeg synes ikke, stilen og metoden og den journalistiske praksis står mål med det, de finder frem til," siger medieforskeren, der ikke er ene om at lange kritisk ud efter TV 2’s succesprogram.   Dansk Pelsdyravlerforening, Dansk Hørecenter og ex-chatkonsulenten Rudy Frederiksen har som tidligere mål for Morten Spiegelhauer og Operation X’ detektivarbejde alle en naturlig bet med den rødhårede væbner.   ”Jeg ved godt, at jeg er upopulær hos mange folk. Jeg kan godt forstå, at folk, der er blevet afsløret i det ene eller det andet, synes, vi er skide irriterende, og jeg kan godt forstå, hvis de tror eller har en forestilling om, at vi bare buldrer derudaf og opfører os uanstændigt – fred være med det,” siger Morten Spiegelhauer om de folk, der føler sig trådt på af Operation X’ afsløringer.     ”Vi kan godt acceptere, folk har det på den måde. Men det passer altså ikke.”   Seerinvolvering nødvendig
Morten Spiegelhauer holder fast i, at redaktionen aldrig går på kompromis med dokumentationen af sine historier.   ”Vi arbejder ud fra de etiske regler, der er sat op for journalister i Danmark. Og det gør vi til punkt og prikke. Vi bruger f.eks. skjult kamera. Og der har vi nogle retningslinjer for, hvornår vi må bruge skjult kamera – det er ikke nogle regler, vi har bestemt, det vil jeg meget gerne understrege.”   Han erkender dog, at seernes interesse er en væsentlig del af målet for en Operation X-udsendelse.   ”Vi skal ramme seeren følelsesmæssigt, hvor han er, og vi har en ambition om, at programmet skal tales om dagen efter. Det er en ambition, vi meget gerne vil leve op til,” siger Morten Spiegelhauer.
Det lykkes tilsyneladende. Operation X har i år de højeste seertal siden første programmets start i 2004. Til udsendelsen d. 21. september satte Operation X seerrekord med næsten 1 mio. seere.   ”Det er meget fedt at tænke på i betragtning af, at vores seneste historier har været tunge historier, som også har været svære at fortælle,” siger Morten Spiegelhauer.
Pressenævnssager
Kombinationen af en skarptskåret journalistisk formel og høj gennemslagskraft giver ofte programmerne store efterdønninger. Senest hev Dansk Pelsdyravlerforening Operation X og TV 2 i Pressenævnet for brug af en muldvarp i udsendelsen 'Pels på vrangen'.   ”Vi bliver ofte hevet i Pressenævnet. Men vi vinder stort set hver gang,” siger Morten Spiegelhauer.    Senest er "modstanderne" også begyndt at tage andre metoder i brug i form af genmæle og annonceindrykninger.   ”I nogle tilfælde, når medierne angriber, er det så karikeret og så spidsvinklet, at der ikke længere er en imødekommenhed og villighed til bare at lægge sig ned og sige, den tager vi på os,” siger kommunikationsekspert Peter Goll fra Geelmuyden.Kiese om baggrunden for dén udvikling.    De kan bare komme an
Morten Spiegelhauer selv tager det dog helt roligt, når Dansk Hørecenter eller andre indrykker annoncer mod programmet.   ”Det siger jo sig selv, at når vi skyder med kanoner, som vi siger, så er det også vigtigt, at vores dokumentation er 100 pct. i orden. Og det er den – altid. Det er ikke noget, vi kan gå på kompromis med,” siger Morten Spiegelhauer, der tager kritikken i stiv arm.   ”De kan bare komme an. Vores program taler for sig selv. Og når folk læser de her annoncer, håber jeg, de har udsendelsen i frisk erindring,” siger han.   Bondebjerg: Der er seere i det Fortællingen er et af Operation X’ varemærker. Med værten i rollen som leder af efterforskningen føres seeren fra start til slut i undersøgelsen af et problem. Programmet kulmineres med en afsløring og konfrontation af bagmændene.   Den formel er der seere i. Men det er også problematisk, vurderer Ib Bondebjerg:   ”Jeg synes ikke, det er noget, en public service-kanal skal svælge i, og det er vel så også et udtryk for, TV 2 er en særlig public service-kanal, som i meget høj grad satser på at få fat i seere.”   Det får dog ikke Morten Spiegelhauer til at stille spørgsmål ved programmets berettigelse.   ”Hvis der ikke var nogle, der lavede den type journalistik, som vi gør, så ville der helt sikkert være historier, der ikke kom frem. Og nu taler jeg om den undersøgende og gravende journalistik. Hvis der ikke var nogle, der lavede den, tror jeg, at Danmark ville være et fattigere land journalistisk."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også