Peter Normann var varm på børsnotering

TV 2's finansdirektør, Peter Normann, fik høvlet TV 2's gæld af i 2010 - og så gerne TV 2 på børsen.
MediaWatch

Det har ikke været et helt smertefrit år for TV 2's finansdirektør Peter Norman, som er havnet på en 17. plads i MediaWatch' optælling over de mest omtalte mediepersoner på MediaWatch i 2010.

"Sagen er, at TV 2’s ledelse i disse år er i den helt absurde situation, at den på den ene side skal forsøge at holde TV 2 oven vande i et hårdt og stærkt konkurrencepræget marked, men samtidig - og især når det gælder hovedkanalen - ikke må levere så gode resultater, at der kan opstå tvivl om, hvorvidt TV 2 overhovedet har behov for en redningsplan med indbygget brugerbetaling fra 2012 m.m." 

Sådan skrev vi i en analyse i september. Men de svære betingelser har ikke forhindret Peter Normann i at høvle af på TV 2's gæld - godt hjulpet af det indbringende salg af Broadcast Service Danmark.

“TV 2 har selv løst sit gældsproblem og modtager ingen aktuel statslig støtte," konstaterede han i  begyndelsen af november, hvor TV 2 også kunne melde om en samlet omsætningsvækst i tredje kvartal på 92 mio. kr. - eller 7 procent i forhold til tredje kvartal 2009.

Dermed fik TV 2 rettet op på en halvsløj start på året. Stationens første kvartalsregnskab viste et underskud på 23 mio. kr. - efter tre kvartaler var det vendt til et overskud på 25 mio. kr.

Pølsefattigt medieskind
Til gengæld må Peter Normann være skuffet over, at der ikke kom flere pølser ud af det skind, Venstres medieordfører Ellen Trane Nørby kastede på bordet kort før indgangen til 2010 i form af Venstres mediepolitiske udspil. (Læs udspillet som PDF).

Ganske vist gav det nye medieforlig TV 2 mulighed for product placement, men reklamebreaks blev der ikke noget af, og det blev heller ikke til en børsintroduktion, som Peter Normann ellers var tiltalt af.

" [...] hvis man kan takle en børsnotering i praksis f.eks. i forhold til de retssager, der kører, så synes vi, det lyder spændende. Vi har hele tiden sagt, at vi ønsker os mere lige kommercielle vilkår med vores konkurrenter, og jo mere armslængde, der kan blive mellem stat og selskab f.eks. i kraft af en børsnotering, jo større sansynlighed er der for at opnå mere lige forretningsvilkår," sagde Peter Normann til MediaWatch i januar.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også