Massivt underskud i mediebranchen

57 pct. procent af medie- og forlagsvirksomhederne giver underskud. Det viser en analyse fra PwC.
Philip Shange

Seks ud af 10 danske medievirksomheder kører med underskud. Det konstaterer en ny analyse fra PricewaterhouseCoopers.

57 pct. af private danske medie- og forlagsvirksomheder gik ud af 2009 med underskud på driften. Det er et fald på 43 procentpoint siden 2006, viser tallene i PricewaterhouseCoopers’ "Virksomhedsanalyse 2010".

”Der er jo det generelle problem, at man i mediebranchen stadig er i den transition fra noget typisk tryk til noget digitalt distribueret, hvor man ikke rigtig har fundet ud af, hvordan man skal tjene penge på det digitale,” siger medieekspert og partner i PwC John G. Sørensen.

Manglende forretningsmodel
Tilbage i 2006 kørte kun14 pct. af medievirksomhederne med underskud på driften. Siden er tallet dog faldet støt med først 24 pct. i 2007, 33 pct. i 2008 og 57 pct. sidste år.

Til sammenligning tabte "kun" 25 pct. af Danmarks største virksomheder penge i 2009.

John G. Sørensen vurderer, at den store forskel skyldes en manglende evne til at finde en bæredygtig forretningsmodel på internettet.

”Mediebranchen må se i øjnene, at det bliver mere og mere digitalt og det bliver sværere og sværere at få de samme betalinger fra brugerne. Folk har den forventning, at når det ligger på internettet så skal det være gratis eller i hvert fald ikke lige så dyrt, og det er en problematik, som rammer mange i denne her branche,” siger han.

Savner indtægter
Forretningsmodellen med brugerbetaling og annoncer gør derfor mediebranchen mere udsat, vurderer John G. Sørensen.

”Mediebranchen er meget konjunkturfølsom. Mange medievirksomheder er afhængige af reklameindtægter, og det er et af de steder, der bliver bremset i en lavkonjunktur. Og det er det, man ser i regnskaberne. Man savner simpelthen, de indtægter man plejer at have,” siger han.

Mediebranchen den store taber
Blandt 20 brancher i undersøgelsen er medie- og forlagsbranchen den absolut mest tabsgivende branche. I byggebranchen havde 25 pct. af virksomhederne underskud på driften sidste år, mens omkring halvdelen af virksomhederne i den konjunkturfølsomme bilbranche gav tab.

”Hver branche har jo sine karakteristika, men det, der er specielt ved mediebranchen, er, at den reagerer mere voldsomt end så mange andre. Der er selvfølgelig andre brancher, der også er konjunkturfølsomme, som fx bilbranchen. Men i mediebranchen er det bare ualmindelig meget,” siger John G. Sørensen og forklarer, at man i mediebranchen regner konjunktur i ”faktor 3”:

”Der kan man som tommelfingerregel sige, at hvis økonomien falder med fire pct., så er det altså 12 pct., man falder med i mediebranchen.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også