1. januar 2011 bliver det dyrere for annoncører i Frankrig at vælge online-annoncering. Senatet har netop stemt for forslaget, der har fået tilnavnet "Google-skatten".
Når skatten, der tydeligvis er målrettet Googles kraftige indhug i de franske mediers annonceindtægter, bliver pålagt annoncørerne frem for Google og andre internetselskaber, skyldes det, at de selskaber har hovedsæde i udlandet. I Googles tilfælde er det eksempelvis Irland.
Det vækker vrede hos franske virksomheder, der ikke mener, at skatten rammer Google.
"Tværtimod bremser den (Google-skatten, red.) udviklingen af den digitale økonomi i Frankring, der er en førsteklasses løftestang for væksten," siger Gérard Noël, næstformand for den franske sammenslutning af annoncører til lefigaro.fr. Han mener, at skatten primært vil ramme de små og mellemstore virksomheder, som ikke har adgang til de store traditionelle medier.
I forvejen har Frankrig flere former for annonceskatter, men de har hidtil ramt medierne og ikke annoncørerne. Internet er det eneste annoncemedie, der ikke har været pålagt skatter, lyder fortalerne for den nye Google-skat.
I Danmark har en lignende idé fænget hos den nuværende opposition S, SF og De Radikale, som satte sig for at undersøge om idéen var realiserbar. Den var dog ikke en del af partiernes udspil til medieforhandlingerne i foråret.
- TBH