Operation X holder seerformen

Operation X popularitet er intakt på 7. år - TV 2-programmet med Morten Spiegelhauer i den centrale værtsrolle har slået seerrekord i år.
Philip Shange

Danmark elsker, når Operation X-vært Morten Spiegelhauer trænger slynglerne op i en krog.

Det viser de seneste tv-meter-tal fra Gallup.

Operation X gennemsnitlige seertal er steget fra 619.000 i debutåret  2004 til et snit på 791.000 i år. Udsendelsen om blomsterhandel på Københavns Grønttorv for nylig satte således seerrekord med 949.000 seere.   ”Det er bemærkelsesværdigt at se, at Operation X klarer sig så godt i en tid, hvor konkurrencen bliver stærkere og stærkere. Udviklingen i de seneste år bekræfter kun, at seerne gerne vil have seriøse og undersøgende dokumentarprogrammer, når de er fortalt på en ordentlig og veloplagt måde,” siger TV 2’s dokumentarredaktør, Lasse Bjerre, og fortsætter:   ”Jeg tror, at forklaringen på fremgangen skal findes i, at Morten Spiegelhauer fortsat er en helt uovertruffen vært, at dramaturgien og fortælleformen stadig er meget, meget stærk i Operation X og ikke mindst, at redaktionen foretager nogle meget modige og konsekvente valg af historier med stor samfundsrelevans og væsentlighed.”   Detektiv Spiegelhauer
Selv om der ofte lyder kritik af programmets journalistiske metoder, f.eks. i forbindelse med sagen om pelsdyravlere, har seerne altså langt fra mistet interessen.   Ved hjælp af muldvarpe, forklædninger og skjult kamera sætter Operation X-redaktionen kritisable forhold under lup. Programmet konkluderes oftest med en intens konfrontation mellem Morten Spiegelhauer og hovedaktøren.   ”Formen er grundlæggende kriminaljournalistisk, og for så vidt også kriminalromanens, men her er journalisten Spiegelhauer detektiven eller politiet, som efterforsker sager,” siger medieforsker fra RUC Michael Bruun Andersen og fortsætter:   ”Dermed kombinerer denne form genren undersøgende journalistik med genren krimi, og de gode og retfærdige er Spiegelhauer og os, som ikke 'vil finde os i' alle de klamhuggere, svindlere og lovbrydere. Vi er helte, de andre er skurke, og drivkraften er den hellige forargelse, som er populismens brændstof.”   Mere end dramaturgi
De høje seertal skal dog ikke kun tilskrives dramaturgien. De kan måles på forskellige parametre, vurderer medieforskeren:   ”Et programs succes er jo ikke lige til at forklare, og i sidste ende må man jo ty til publikums- og receptionsundersøgelser for at give et endegyldigt svar.”   Gennem Operation X’ syv-årige historie har programmet haft et gennemsnitligt seertal på 722.000 seere.     Foto: TV 2/Peter Mühlhausen

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også